Reklamation
Hej,
vad gäller för konsumenten? Jag beställde 6 st purpurapel, mörkt rödrosa ville vi ha. Efter lång väntan kom de äntligen. Malus eleysi*visade de sig heta enligt handelsträdgården. 2 månaders etableringsgaranti och de tog sig friskt. Nu 8 månader senare står de i full blom - men med fel blomma! Vi har fått vita. Vad gäller angående reklamation pga. fel färg? Vi har kvar etiketterna *Malus eleyi och litade på försäljaren att det var de mörkröda hon sålde till oss. Detta var viktigt för oss då vi ville ha kontrasten mot vårt vita hus och de kostade ändå 3000kr, finns Malus eleyi även vita eller är det felmärkta träd?
Mycket tacksam för råd i frågan.
mvh Fransson
Står det Malus x purpurea 'Eleyi' på etiketten ska de ha mörkröda blommor och blad. Denna sort finns inte i vitt. Så du har uppenbarligen fått fel sort och bör ta bilder och en blomma och gå tillbaka till stället där du köpte dem. De bör ersätta er med rätt sort och enl. min tycke även komma hem och plantera de rätta sorterna som kompensation.
Så tala med dem. Skulle det inte leda till någonting, anmäl dem till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN http://www.arn.se/ och KO på ditt ort, de bör kunna tvinga fram ersättning.
Sylvia