Mest blommor köper vi mitt i livet
Det menar i alla fall blomsterbranschen i en enkätundersökning. Hela 67 procent av de tillfrågade svarade så på frågan hur dagens och framtidens konsument ser ut.
Det är mitt i livet som man oftast har det bäst ekonomiskt ställt. Då kan man lägga ner mer omsorg på ett vackert och trivsamt hem. Barnen har dessutom blivit större och tar inte lika mycket tid i anspråk.
Även om de flesta blomköparna är medelålders, så handlas blommor av alla åldrar. Men blominköpen ser lite olika ut beroende på hur gammal man är. De yngre ser blommor mer som ett språk mellan varandra, som t.ex. vid Alla hjärtans dag. Äldre handlar mest för att förgylla sitt hem med något extra.
Pensionärer är trogna blomköpare och intresset för att omge sig med blommor är stort, men där är det snarare den begränsade ekonomin som styr inköpen. De handlar hellre krukväxter som står fina i många år i hemmet. I medelåldern däremot ser man växter många gånger som en tillfällig dekoration.
Genomsnittskonsumenten som handlar krukväxter är idag prismedveten men även ganska traditionell i sitt val av växter. Däremot betyder trendiga färger allt mer. Man följer trender och byter textilier och därmed också färgskalan oftare i hemmen. Då vill man även ha matchande snittblommor och krukväxter som passar till inredningen.
Blomsterbranschen (producenter/grossister/handlare) menar också att det finns ett ökande sug efter nyheter, udda växter och blommande krukväxter som doftar eller har en annorlunda, mer spektakulär form på blomman.
Genomsnittskonsumenten som köper krukväxter anses se ut så här
Konsumenten är prismedveten och traditionell i sitt val, fast nästan en tredjedel tror att trendiga och rätta färger styr.
När det gäller snittblommor är det framför allt tulpaner som toppar listan, med rosor som god tvåa. Ofta är valet av snittblommor bundet till årstiden. Man vill genom buketten kunna följa årstidens växlingar även inomhus.
För många är en genomtänkt och exklusivare bukett i en trendriktig färg också viktigt. Men visst unnar man sig även en billigare och enklare vardagsbukett, allt för att omge sig med blommor så ofta man kan. Dagens trend med enstaka blommor i vas gör det möjligt för nästan alla att ha fräscha snittblommor både hemma och på arbetet.
Genomsnittskonsumenten som köper snittblommor anses tycka så här
De vill ha tulpaner och rosor, men gärna också trendiga blommor i rätta färger som passar till heminredningen.
Fotnot:
Uppgifterna bygger på Blomsterfrämjandets marknadsundersökning 1998.