Full version: Wekamera i fågelholk
Annkina
Årets nyhet verkade i våras vara webkamera i fågelholkar.

Någon som köpt?

Fungerar dom?
Och vart köper man i så fall? Har inte hittat nått ställe på nätet vilket förvånar mig lite.
Lotta22
Här finns holken beskriven
Jag har den hemma men har inte satt upp den än. Holken är mycket gedigen men har ingen renslucka, så man måste ta ner den och vända den uppochner för att rensa vilket är helgalet! ranting.gif
Dessutom kostar den nästan 1000 kr! duh.gif

Jag byggde min själv för sex år sedan och den har funkat perfekt. Det finns en hel del info på nätet om hur man gör. Jag har min holk på uteplatsen utanför mitt arbetsrum, så det funkar med en relativt kort sladd. Jag vet inte hur man löser anslutningen om det ska vara trådlöst.
Det är i allafall värt besväret för det är fantastiskt att följa häckningen i holken. Hittills har 24 blåmesar och 12 talgoxar sett dagens ljus i vår holk. wub.gif
Annkina
CITAT (Lotta22 @ 02-09-2009, 13:08) *
Här finns holken beskriven
Jag har den hemma men har inte satt upp den än. Holken är mycket gedigen men har ingen renslucka, så man måste ta ner den och vända den uppochner för att rensa vilket är helgalet! ranting.gif
Dessutom kostar den nästan 1000 kr! duh.gif

Jag byggde min själv för sex år sedan och den har funkat perfekt. Det finns en hel del info på nätet om hur man gör. Jag har min holk på uteplatsen utanför mitt arbetsrum, så det funkar med en relativt kort sladd. Jag vet inte hur man löser anslutningen om det ska vara trådlöst.
Det är i allafall värt besväret för det är fantastiskt att följa häckningen i holken. Hittills har 24 blåmesar och 12 talgoxar sett dagens ljus i vår holk. wub.gif


Låter mysigt och nu vill jag än mera ha en sån holk.
Mailade weibulls med lite frågor och om det finns nån webbutik som säljer.

Har du någon bra sida till ritning på egenbyggd holk med kamera? Letade med hittade inget bra.
Lotta22
Köp eller bygg en vanlig brädholk och montera in en webbkamera genom ett hål i taket. Tänk på att skärpedjupet ändras vartefter ungarna växer. Skydda kameran mot regn.
Sätt upp holken i höst, så ökar chansen att de häckar i den till våren.
Här finns lite inspiration
mrmi
CITAT (Annkina @ 02-09-2009, 11:32) *
Årets nyhet verkade i våras vara webkamera i fågelholkar.

Någon som köpt?

Fungerar dom?
Och vart köper man i så fall? Har inte hittat nått ställe på nätet vilket förvånar mig lite.


Har lagt upp en annons under odlas köpes och säljes Webholk/ Kameraholk

För 295:-
Orkidétjuven
Det fanns ganska precis en tråd om detta med flera bra länkar både man kan köpa och bygga egna varianter online.

Sök gärna på trådar om samma innehåll innan man skapar en ny så slipper vi massa trådar om samma ämne tongue.gif

good luck
LasseB
VART går man för att köpa en
VAR kan man hitta en

Ursäkta kunde inte låta bli
Orkidétjuven
http://www.groenland.se/?cat_id=50 verkar ha en hyfsat schysst kamera.
Piccante
Har för mig att kjell & Co säljer webkameror/ övervakningskameror etc både kabelanslutna och sladdlösa. www.kjell.com
LasseB
Någon som tänker bygga en holk med kamera?
Är själv SÅÅÅÅÅ ointresserad av att pilla med tekniken men SÅÅÅÅÅ intresserad av slutresultatet
PeterDeleter
Hej

Jag håller på att bygga detta. Finns tyvärr massa fundera på speciellt när det gäller tekniken. USB-kameror som är vanligast har begränsningar i kabellängd om man inte använder "USB-hub, aktiv kabel". Trådlösa spionkameror ger förvånansvärt bra bild/ljud men tar gärna in störningar. Ska man ha autofokus, vill jag sända ut på nätet? etc etc. Jag har provat ett par olika webkameror och spionkameror och än så länge är nog en hederlig webcam jag haft i flera år bäst. Har så kallad CCD-sensor så klarar ljus under 1 lux. Programmet att visa live med valde jag för att det på ett enkelt sätt kan hantera flera kameror och "smutt" skicka ut på nätet. Tanken är i vår ha minst 2 kameror som sitter i olika holkar så chansen att se en lyckad häckning ökar.

Låter lite nördigt det här men hör gärna av er om ni undrar så ska jag försöka förklara på ren svenska samt försöka ge råd och tips, speciellt då på den tekniska biten när det gäller såväl hårdvara som mjukvara.

Lagt upp en vädersida åt damen där 2 kameror tuffar och går dagtid just nu. Sidan inte klar men finns nog en del där som besvarar många frågor.

Väder/webcam

Men kul är det och finns så mycket mer man kan se via en kamera. Kanske maskar som gör gångar? he-he

/PeterDeleter
snöstorm
Någon här på forumet som testat weibulls fågelholk. En liten fråga, sladden mellan datorn/tv och holken, klämmer man den mellan fönstret? Man kan ju knappast borra hål i väggen iallfalla... skämt å sido. Nä men håller sladden för det att sätta i fönstret och sedan dra igen...
Eller hur är det tänkt?
PeterDeleter
Jag har borrat hål i "väggen"... Behövs bara ca 20mm hål som tätas efter du dragit ut sladden. Sladden ska/bör inte klämmas!
snöstorm
men är det verkligen meningen att man ska borra hål i väggen? Tycker du att sladden är tillräckligt lång förresten, alltså 30 meter?
Vad finns det för andra alternativ än att borra hål i väggen?
Tycker du om holken i övrigt?
PeterDeleter
Hmmm

Att klämma en kabel gör du inte med andra kablar såsom elkablar? Klämma en kabel gör till slut att den slutar att fungera/ger upp.

Kabeln som är 30 meter är en så kallad RGB-kabel och den är tillräckligt lång. Men betyder att det blir lite svårare att sända ut det på nätet ifall du vill göra så (går inte in på det nu). RGB-kabeln fungerar strålande och enkelt ifall du bara vill se det själv på din TV.

Nej, jag har inte någon erfarenhet av holken från Weibulls. Den verkar var svart/vit dessutom. Enklast är nog att köpa en webcam och sen göra/köpa en fågelholk och använda smältlim fixera webcammen. Förglöm inte att det behövs lite ljus för webcammen (taket kan bytas ut mot "kanalplast" tex.).

Hål?, om du inte använder kameror som är trådlösa är tyvärr hål i väggen ofrånkomligt om du kanske inte har någon ventilation du kan utnyttja och dra kabeln igenom.

Lycka till!

Läs mer här.......
Hagbard
Hej.
Finns idag bara en riktig 'webbholk' på www.masen.com.
Sen kan man alltid bygga en egen med billig kamera och sladd för under 100-lappen. Men att borra hål i huset för att få in sladden känns lite föråldrat.
Med en riktig webbholk kan alla med internet och mobiltelefon kolla in, när det passar, dygnet runt. Dessutom övervakar kameran om det sker något, och inställningarna är oändliga.
Weibulls tar 1300:- för sin 'kamera holk' som kräver dator/TV + hål i väggen, och utan IR ljus.
Webbholken hos www.masen.com finns i nyare och bättre version nu, inte så stor som på deras hemsidan.
Klart värt att kolla in, om man nu vill ha en riktig webbholk.
Meriona
Fy f-n vad jag är trött på smygreklam! sad.gif
solstickan98
CITAT (Meriona @ 04-01-2011, 22:55) *
Fy f-n vad jag är trött på smygreklam! sad.gif


haha, ja ibland är det bra genomskinligt!! Kul att det va i en nästan 2 år gammal tråd också..
PeterDeleter
Ha-ha

Såg detta nu. Ja, smygreklam var det ja. Nu ska jag göra smygreklam hur man gör sin egen holk för en bråkdel av priset som var på den sidan. Runt 2-300:- kostar det och det är bra mycket roligare att tillverka en själv.

Bygg din egen webcamholk

Annkina
Nu är vi igång igen med våra holkar.

Detta året kör vi med två stycken.
sparvuggla
Om det är nån som vill titta så harr talgoxarna just börjat på att försöka göra nya talgoxar i min holk:

http://bambuser.com/channel/sparvuggla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon