Full version: fortsätta att mata?
gunnevi
Rätt eller fel?
Jag har matat fåglarna i min trädgård sedan tidig höst. Har finkar av många slag (grönfinkar, bofinkar, stenknäckar) talgoxar och blåmesar, nötväckor, grönsiskor mfl. småfåglar. Nu påstår bekanta att jag gör fel som fortsätter att mata med frön, för att fågelungarna behöver insekter som föda. Mitt stora intresse är att se fåglarna flyga runt i trädgården och jag vill ju gärna ha dem kvar där.
KURT
Fortsätt att mata om du har nöje av det. Fåglarna vet mycket väl vad deras ungar behöver för mat, och kommer att ge dem insekter. De få fåglar som är mer eller mindre helt vegetarianer, t ex duvor, föder ju upp sina ungar med duvmjölk.
Myosotis
Tydligen råder det delade meningar om det. Jag har fått lära mig att åtminstone vissa fåglar, t.ex. gråsparvar, matar sina ungar med lätttillgänglig föda och jag har själv sett gråsparvar mata sina ungar med bröd. Men man kan ju alltid hoppas att det inte gäller just dina arter. För om finkfågelungar (undantag korsnäbbar) inte får insekter får de bristsjukdomar pga proteinbrist och annat. Det ger dem en dålig start i livet, och klena fåglar får det svårt att överleva och själv producera stark avkomma. Därför slutar jag mata på våren och rekommendera andra att göra likadant. Jag förstår att du vill titta på dem på nära håll, jag njuter av det under vintern också. När det gäller mesar kan du ju fortsätta att mata med talgbollar som innehåller animaliskt protein och fett; det bör man göra även under vintern, för undersökningar har visat att mesar som enbart lever på solrosfrön under vintern får rejält nedsatt kondition. Inte så konstigt, det är ungefär lika nyttigt som om vi bara skulle äta chips hela vintern. Mesar ska leva på blandkost på vintern, de hittar massor med insekter och spindlar.
När det gäller finkarna tycker jag att du kan investera i riktigt bra mat om du nu vill fortsätta mata. I Storbritannien matas det mycket mer året runt, och det finns olika blandningar som är näringsriktiga och innehåller torkade insekter.
Meriona
Magnus Ullman på SOF säger att man kan mata vidare utan problem, kunde inte låta bli att kolla på deras hemsida. Men som Myosotis säger så råder det nog delade meningar, jag har för mig att jag läst i NSFs tidning Sveriges Natur att man bör sluta, men det var inte nyss så det kan ju kommit nya rön kanske...
Myosotis
Ska jag säga vad jag tror om SOFs inställning? Jag tror att det är så att de drar alla som ställer denna fråga över en kam och väger det positiva fågelintresset mot den eventuella negativa effekt som viss matning ibland kan ha på några individer av vissa vanliga arter, om ni förstår hur jag menar. Allmänhetens fågelintresse ska främjas, även till priset av en eller annan felnärd finkunge. Även vintermatning är mycket omdiskuterad som jag utförligt och med källhänvisningar har redogjort förr i andra trådar, men ingen lyssnar, vanligt folk vill mata. Man vill höra SOF säga att det är okej. SOF skriver på fågelmatspåsar "mata våra stackars fåglar". Jag ser det helt enkelt som reklam, som ett sätt för SOF att komma i kontakt med den vanliga, lite lagom fågelintresserade vintermataren. De bryr sig nog inte så mycket om svaret, inga arter kommer att dö ut om vi matar på våren, alltså säger de "ja ja visst, mata på du *klapp på huvudet*". Jag har kanske inte samma erfarenhet, har inte fått frågan tillräckligt många gånger för att ha slutat bry mig. Jag bryr mig, om så bara en fågel får nedsatt kondition så är det ju negativt även om det inte märks i det stora hela. Men dessutom tar jag dig gunnevi och andra som frågar på allvar, jag tycker det är fint att du har tänkt till och vill göra vad som är bäst för fåglarna, du har förtjänat ett allvarligt menat svar och inte bara en klapp på huvudet. Förresten, om du har holkar och häckar, ogräs och insekter i din trädgård så kommer ju inte fåglarna att försvinna på våren! Här är det massor med fåglar fast jag har slutat mata.
KURT
RSPB tycker att man skall mata hela året, men att man kan undvika stärkelserik (bröd) och fettrik (talg, jordnötter) mat under vår och sommar, och i stället satsa på mera proteinrik mat då:

http://www.rspb.org.uk/advice/helpingbirds.../whentofeed.asp
Myosotis
Ja, och RSPB säljer fågelmat också... rolleyes.gif
Cockaby
Ett alternativ är ju att göra både ock. Jag gör i varje fall så i min sommarstuga att jag bara matar dem på helgerna. De får lite helggodis och håller sig kvar i trädgården och äter förhoppningsvis upp alla otrevliga insekter under veckan och så får jag njuta av dem vid fågelbordet under helgerna när jag har tid att äta lite längre frukostar etc. Framförallt verkar hackspettarna uppskatta att få ta en tugga eller två på talgbollen under sommarhalvåret.
anne-li i olofstorp
Det är möjligt att jag gör fel, men jag matar mina pippiar hela året runt och njuter av deras luftakrobatik när dom snappar åt sig massa myggor och annat som flyger i luften, jag tror inte att man kan "skämma bort" fåglar så dom missar vad ungarna behöver, jag tror bara att man underlättar livet för dem,.,,,,,,,
Monarda
Jag matar också fåglarna året om och en intressant observation som jag gjort nu i helgen är att talgoxarna, sedan dom fått ungar, helt ignorerar alla frön trots att dom finns i bekväm närhet. Enbart insekter ser ut att stå på menyn. Naturen kanske är så klokt inrättad att dom matar sina ungar med vad dom behöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon