Maja N
Mitt lilla näsduksträd (Davidia involucrata) har grott! yahoo.gif Jag var nere i källaren för att titta till de små liven som bor därnere under vintern och blev helt till mig när jag fick se en liten gul grodd titta upp. Två år har det tagit vilket är precis som beräknat, men jag hade då inte trott att det skulle lyckas på första försöket!!

Första vintern satte jag fröet i en liten kruka utomhus så att den fick stratifiera sig. Den fick stå nedgrävd i rabatten. Sedan var det bara att vänta... 2 år skulle det ta.... Under första året skulle den förhoppningsvis gro en rot (du må tro att det är svårt att låta bli o peta i jorden för att se om det finns något liv)
Andra vintern fick den stå frostfritt inne i källaren. Till sommaren fick den flytta ut till rabatten igen. Förhoppningsvis skulle grodden sätta ett litet skott som ska leta sig upp mot jordytan.
Nu tredje vintern och 2 år efter sådd tittar den späda lilla gula plantan upp!!! Bild kommer så småningom.

Jag vet inte vad som är bäst för den, men jag har satt ned en liten lågenergilampa som ska få lysa lite till en början och sen mer och mer tills den ser grön och stabilare ut. Sen får den nog flytta in till våran svala glasveranda. Hjälp mig någon, hur ska jag göra?
CillaM
Jag vill bara säga GRATTIS till en lyckad och långlivad sådd! Ska läsa tråden i fortsättningen så jag också får reda på hur jag ska gå till väga ifall jag sår och ifall det gror.
Bengt i Särö
confused.gif
CITAT (Maja N @ 01-02-2009, 12:24) *
Mitt lilla näsduksträd (Davidia involucrata) har grott! yahoo.gif Jag var nere i källaren för att titta till de små liven som bor därnere under vintern och blev helt till mig när jag fick se en liten gul grodd titta upp. Två år har det tagit vilket är precis som beräknat, men jag hade då inte trott att det skulle lyckas på första försöket!!

Första vintern satte jag fröet i en liten kruka utomhus så att den fick stratifiera sig. Den fick stå nedgrävd i rabatten. Sedan var det bara att vänta... 2 år skulle det ta.... Under första året skulle den förhoppningsvis gro en rot (du må tro att det är svårt att låta bli o peta i jorden för att se om det finns något liv)
Andra vintern fick den stå frostfritt inne i källaren. Till sommaren fick den flytta ut till rabatten igen. Förhoppningsvis skulle grodden sätta ett litet skott som ska leta sig upp mot jordytan.
Nu tredje vintern och 2 år efter sådd tittar den späda lilla gula plantan upp!!! Bild kommer så småningom.

Jag vet inte vad som är bäst för den, men jag har satt ned en liten lågenergilampa som ska få lysa lite till en början och sen mer och mer tills den ser grön och stabilare ut. Sen får den nog flytta in till våran svala glasveranda. Hjälp mig någon, hur ska jag göra?

Hej Maja N.
Det bästa du kan göra är att kontakta någon Botanisk Trädgård så får du korrekt svar gärna Botaniska Trädgården i Göteborg då blir det inte så många tokiga svar.

Bengt iSärö
Christer i Falköping
Grattis! Sätt nu lågenergilampan nära och låt ljuset vara på minst tolv timmar. Kan ärligt säga att jag känner mig lätt avundsjuk :-)
Christer.
Eva i Höga
Ett stort GRATTIS! Det måste kännas underbart när du ser den lilla grodden efter så lång tid. Sådde du bara ett frö? Och var fick du det ifrån?
Hoppas nu att du klarar det så det blir ett litet träd. Jag tycker liksom Bengt i Särö att du ska kontakta Botaniska så du kan fortsätta hålla liv i det. LYCKA TILL! och visa gärna bilder fram över.
Fågelvägen
Grattis Maja N! Imponerande skicklighet och tålamod. Hoppas klimatet i din trädgård är precis vad näsduksträdet drömt om.
Jag har sett ett riktigt stort näsduksträd i Cornwall - festligt och lite overkligt ser det ut.
Håller tummarna för fortsättning på din lilla tappra trädgrodd!
Österläge
Oj vilket tålamod! JAg som tycker tvååriga blommor är lite för långsamma för min smak... wink.gif Grattis o lycka till!
pebblelake
Bra jobbat!
Lite avundsjuk.......
Tycker det är ibland dom vackraste träden som fins.
Maja N
[attachment=30562:DSC00366.JPG]


Här är det lilla livet. Alldeles gul än men har börjat anta lite limegrönt i ådrorna sedan jag gett det lite ljus.
Boxer
whistling.gif tummenupp.gif
Gossen Ruda
Man får inte ha bråttom tydligen. Grattis och lycka till.
Maja N
Ojdå! Nu har det kommit upp en liten grodd till!! Att det kan finnas mer än ett frö i samma kärna visste jag , men att jag skulle ha turen att det skulle gro två i min egen kruka trodde jag inte! Nu undrar jag hur jag ska göra...
De bör ju ha sina rötter väldigt tätt eftersom båda fröna låg i samma kärna. Hur känsliga är de? Kan jag ta vara på båda? Bör jag isf plantera isär dem - ska jag isf göra det så snabbt som möjligt innan de har många rötter som har flätats ihop - eller ska jag vänta tills de har vuxit till sig och blivit tåligare? ELLER ska jag klippa ner den ena crying.gif så att den andra inte har konkurrans???
HJÄLP!!
MariaS
Jag skulle nog vänta tills de har vuxit till sig lite. Då har de också fler rötter, om ngt skulle hända
Maja N
Jag har kontaktat Göteborgs botaniska och fick svaret att de få fall där de får flera frön som gror ihop brukar de försöka pilla isär dem. Ju tidigare desto bättre fattade jag det som. Jag har nu sett att en tredje grodd är på väg upp.... Jag undrar hur vanligt det är.. smile.gif
modd1994
måste bara fråga,vart fick du fröet i från.har letat i vad som känns som evigheter utan posetiva resultat.
Maja N
Nu har de små rackarna börjat få sina nya blad. Hjärtbladen är lite skrumpna för de trivdes inte på sin förra plats. Men nu i växthuset där det är 40 grader en del dagar trivs de jättebra och har börjat växa så det knakar. Ser ni att de nya bladen är alldeles taggiga... smile.gif

(Om jag har lyckats så ska det finnas en bild här under....)
Chamomille
Häftigt! Va fina de ser ut smile.gif Men jag frågar också - var fick du fröna ifrån?
Maja N
....där det finns näsduksträd finns det hundratals frukter liggandes på marken under.....
Chamomille
CITAT (Maja N @ 21-05-2009, 08:43) *
....där det finns näsduksträd finns det hundratals frukter liggandes på marken under.....

Ahaa... smile.gif
Exotic
vad roligt att det lyckades ..och jag älskar Näsduksträd ..ur läckra smiley_small_hug.gif
sillamor
Idag stod jag under ett näsduksträd i blom.

[attachment=35365:n_sdukstr_d.JPG]

[attachment=35366:n_sdukst..._n_rbild.JPG]

Det står på rådhusets innergård i Kalmar och allmänheten bjuds in för att titta.

Galet vackert träd!
Danne031
Gud vilka läckra blommor..och stort imponerande grattis till den lyckade sådden tummenupp.gif
Exotic
Jaaa jisssessss vad vackert ..man blir så grön av avund och önskar att man själv hade ett ohmy.gif)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon