Monarda


IMG_0002a.jpg

Sussie F-Flower
Ren gissning... spillkråka...?
Låg det inte en hög med träflisor på backen bredvid trädet...?
Monarda
Det tänkte jag faktiskt inte på. Men vad är syftet? Har den letat efter insekter eller är det ett påbörjat bobygge?
Sussie F-Flower
Dom hackar nog för både och.
Fast den här årstiden är det nog för att söka insekter och baggar och sådant som har gömt sig över vintern...

Jag har sett många, många träd som spillkråkorna hackat i och det brukar kunna se ut som på bilden du visat plus att det brukar vara en liten eller stor hög under trädet med flisspån. Jag tror dock aldrig att jag har sett sååå många hål i samma träd... i den höjden...
Det kanske har börjat att murkna så att det är gott om kryp i det.

Kan inte komma på något annat djur som gör dessa hål.
Myosotis
Spillkråka. Hackar bohåla i friskt träd på våren, men detta är födosök i ett angripet träd. De äter mycket myrlarver/-puppor. Sönderflisade stubbar är också spillkråkans verk, medan stora hål i myrstackar kan vara gröngöling.
Gossen Ruda
Först tyckte jag att det såg knäppt ut, varför hacka såna hål i ett stående träd som dessutom ser ut att leva. Där finns väl inga insektslarver. Sen slog det mig att det är säkert ett rötskadat träd där hästmyror slagit sig ner. Titta i hålen så ser du säkert rester av boet. Myrorna gnager bort den mjukare sommarveden men låter vinterveden vara så boet består av en massa trälameller. Mycket typiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon