☂Vide☀
Igår kväll var jag hos vänner och grillade. I deras trädgård flög ett stort antal av vad som närmast kan beskrivas som "flygande ulltussar"; små insekter (3 mm kanske), vita eller möjligen ljust, ljust, ljust blå. Vingarna var såvitt jag hann se helt klara, möjligen med en mörkare kant framtill. De flög "stående" i luften. Från håll såg de litegrann ut som änglar biggrin.gif

Vad var det för något?
Gossen Ruda
Förmodligen Mjöllöss. En liten familj nära besläktade med bladlössen. Den fruktade Vita flygaren är en mjöllus fast utomhus gör dom olika arterna oftast inte så stor skada.
☂Vide☀
Vet du var det finns bilder på såna? Vid en googling hittar jag bara sådana som jag antar är vita flygare (dessa var helt lurviga på kroppen -- jättesöta!)
Gossen Ruda
Jag har också letat men hittar inget på nätet. Dom är ju inte direkt fotogena. Undrar faktiskt om jag har nån gammalt foto, skall kolla.
☂Vide☀
Jag får åka dit igen och fota dem (de satt så stilla och fint på handen om man lyckades fånga en) biggrin.gif
Allis


Här finns det bilder på mjöllöss
och lite andra godsaker

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=7002
zaaritha
Tydligen de devil.gif som tar död på våra aklejrutor! alien.gif
embees
CITAT (☂Vide☀ @ 02-06-2008, 18:56) *
Vet du var det finns bilder på såna? Vid en googling hittar jag bara sådana som jag antar är vita flygare (dessa var helt lurviga på kroppen -- jättesöta!)



Upptäckte sådana flygande tidigare i kväll. Tryckte genast ihjäl den som jag lyckades fånga och identifiera. Vem vill ha ullöss? -fear-.gif
☂Vide☀
CITAT (Allis @ 06-06-2008, 10:31) *
Här finns det bilder på mjöllöss
och lite andra godsaker

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=7002



Såna var det inte. De flygande ulltussarna hade betydligt mindre vingar, och så var kroppen som sagt alldeles lurvig. Märkliga små kryp.
Flygandesmåänglar
Hade precis en änglalik upplevelse. Av en enda änglalik tuss. Som landande mjukt på min tallrik.. att läsa din beskrivning gjorde mig gott då det är exakt min beskrivning. Foto finns
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon