Full version: Bomullslöss/ulllöss
christina
Hej,
Jag har titt som tätt problem med bomullslöss på mina Paradisträd. Har provat att spruta med grönsåpa/vatten men det verkar inte hjälpa. Kan någon tipsa om ett bra medel att använda?
/christina
Emser
Har du provat detta såpa recept?

Till 10L gift!

1L Vatten
4dl Grönsåpa ...detta kokas ihop!

Låt blandningen svalna och tillsätta ½L T-sprit. Häll detta i en 10L hink och fyll den med vatten, detta räcker till hela sommaren.

Alla som jag vet som har provat detta har fått död på all ohyra (jag fick död på mina spinn!) biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Provado - det tar en enorm tid att bli helt lusfri med såpa-spritblandningen och till sist vart jag nästan allergisk mot lukten :-(
ingen av mina kaktusvänner lyckades heller för oftast gömmer det sig nån i nån vrå åsså komemr de tillbaka :-(

Hälsar Ingrid
eml
Såg i försomras att mitt kalamodinträd fått ullöss (bläää) och den har fått Provado-"pinnar" i två omgångar (med ca 5 veckors mellanrum) +jag har plockat löss med tops doppade i T-sprit flertalet gånger, men de odjuren försvinner inte... mad.gif Sitter de kvar fast de har "förgiftats" av Provadon så det är bara döda löss jag ser (tycker de verkar föröka/sprida sig rätt bra dock) eller försvinner de bara en vacker dag och när kan den vackra dagen i så fall tänkas komma?

Kan det löna sig att hålla växten upp och ner och doppa kronan i en hink med lämpligt innehåll (t.ex blandningen som Emser rekommenderar) under en tid (vatten+lite såpa i ca 30 min funkade med en chili som fick bladlöss i vintras) eller kan växten/bladen ta skada av en sådan behandling?
christina
Hej,
Tack för svaren! Verkar inte finnas någon enkel väg att gå här inte...
/christina
Ingrid på Västkusten
Ja de döda lössen sitter kvar å ser ut som om de levde :-)
innan jag kom på det i starten när vi köpt dundermedel :-))

Självklart är en kombination bäst! Provado tar en månad på sig drygt att fungera om man ite köper dne ännu dyrare provao plus - så både och - för tänk så mycket som kan smittas på en månad"!""

Klämma trycka spraya provadoa etc etc - varje dag extra med levande löss är en säkerhetsrisk!

Och tro itne att växterna intill kalrat sig även om de ser fina ut.

:-(

Lössenletar upp Dina goaste plantor ( mina med!) och käkar på dem.

Sköldlöss är värre kan jag säga.

Hälsar Ingrid
eml
Tack Ingrid för din hjälp! Mer frågor dock:
Hur sprider sig ullöss från planta till planta? Jag har 3 Crassula:s som stått bredvid (ca 1-3 dm ifrån) min ullössangripna kalamodin (har läst att ullöss gärna angriper dem också), hur lång tid kan det tänkas ta innan lössen kommer/syns på dem (jag har inte sett några odjur på dem och trodde det var lugnt)? Ska jag ge dem en Provadomgång i förebyggande syfte? Finns det något hyfsat säkert "karantän-avstånd"?

Blir det bättre om växten får stå utomhus ett tag? Jag hade en palm med sköldlöss en gång och de försvann (temporärt bara dock) efter att palmen fick stå ute på sommaren (vet dock inte riktigt varför). Myror skadar väl inte sköld-/ulllöss? Har de några naturliga fiender utomhus man kan hoppas få hjälp från?

Min mor har efter MYCKET enträget sprutande, provadopins sättande och bortplockande fått sitt lagerträd rent från sköldlöss (peppar, peppar...). Det var rent av äcklande att se alla löss på den hårt angripna växten, men skam den som ger sig tydligen... Jag har inga problem att klämma bladlöss (i alla fall de gröna) men ullössen tar det emot att ens pilla på, lite lustigt hur olika man känner för nästan samma sak...
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

De spirder sig med små små ungar så små så att man knappt ser dem. Dem vi ser är de vuxna som knappt orkar röra sig och som lägger ägg i bomull. Så när vi ser dem så har de redan en generation bakom sig s a s -MINST!

Säkerhetsavstånd - jag vet itne - de rör sig snabbt å långt! En meter?
Spruta allt inom samma fönster.

Så mycket utbrott jag har haft hemma under årens lopp så brukar vi behandla allt när det är löss. Har växterna stått ute måste de behandlas i alla fall.
Och jag tycker bladlöss är minst lika hemst - att bli av med - inomhus på vintern :-(

Suckar Ingrid
Ina
Nu är jag med! Bättre sent än aldrig... wink.gif

Provado har tagit kål på mina ull-löss, men jag har fått köra med behandling av hela krukväxtparken! Var enveten och brassa på!!
Min mor hade fått ull-löss på några Hoyor och var lite missbelåten med Provadon - hon tyckte att den inte hjälpte. När jag var och hälsade på bad hon mej att kolla upp växterna och jag gick lös med nypor, Provadopinnar och dito spray! När jag hade härjat runt en bra stund sa mamma "Jag har nog varit lite för snäll...."

Min metod:
Nästan dubbla doser Provadopinnar. Är växten stor och har mycket blad tycker jag att det är snålt med den rekommenderade dosen - dom utgår ju bara från krukstorlek. Komplettera med spray.
Kläm alla löss du ser, torka eventuellt bort rester med nån trasa.
Behandla MINST alla växter i det fönster som den angripna växten står i, helst alla växter i hela rummet.
Tänk på vilken ordning du vattnar - vattna angripet fönster/rum sist.
Glöm inte att upprepa behandlingen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon