Full version: Grävlingar...
Tezzla
Vi har tydligen grävlingar hos oss. Jag har inte själv sett dem men många andra har gjort det. Jag måste erkänna att jag tycker det känns smått olustigt. Jag har en väldig respekt för grävlingar och jag har nog skrämt upp mig själv och gjort dem till riktigt farliga och hemska varelser. Dumt! Vad är egentligen sant om grävlingen? Jag har hört så många skräckhistorier om grävlingar som attackerat folk och de vägrar släppa taget tills de hör att benen knäcks, människor som blivit jagade av vansinniga grävlingar o.s.v. Detta kan väl knappast vara sant? Vad är egentligen sanning och vad är skrönor? ÄR grävlingen farlig? KAN den attackera och i så fall när och varför?

Jag blir arg på mig själv som rädd. Jag vill inte vara rädd för en grävling om jag nu inte behöver... Behöver jag det? confused.gif
Mollis
Du behöver inte vara rädd, jag har grävlingar som kommer lunkandes på stigen mot vårt hus när jag är ute i trädgården och när den upptäcker mig försvinner den illa kvickt. fast jag kan erkänna att jag för mina tre katters skull kan oroa mig lite ibland...vet inte om grävlingen skulle försöka sig på att ta en katt-fight? (men det har aldrig hänt hittills)

//Mollis
ängsvädd
Vi hade grävlingar, minst en familj nära vårt sommarhus när jag var barn. De var mycket skygga. Vi var aldrig rädda för dem. De levde i fred med oss, aktiva när vi inte var vakna tror jag för det mesta. Om det var någon gång man gick ut i skogen och stötte på dem, vände de snabbt och försvann. Mysiga djur. Nuförtiden ser jag tyvärr bara döda grävlingar, överkörda på vägarna sad.gif
Tezzla
Ja, det var väl det jag trodde ändå, att grävlingarna är skygga och inte alls monster som anfaller. Så jag vågar vara ute kvälls/nattetid utan att jag får ett bett i benet alltså? blush.gif
Mollis
Ja du kan vara lugn, alla gamla skrönor om att grävlingar är aggressiva o biter sig fast ända in till benen är just bara gamla skrönor...dom är jätteskygga och försiktiga.

//Mollis
KURT
Skrönorna kan nog vara relevanta för den som gräver upp ett grävlingsgryt och möter en instängd grävling. De ser dock dåligt, så ibland de de komma ganska nära om de inte får vittring.
Mollis
Jo det är nog sant, men vilket instängt, panikdrabbat djur skulle inte reagera så?? Nu är ju grävlingen en av de större vilda arterna vi har så givetvis orsakar den mer oreda än en mus eller ekoorre...


//Mollis
Tezzla
Nä, något grävlingsgryt har jag inga planer på att gräva upp så jag är nog ganska trygg. Jag är förmodligen lika rädd för grävlingarna som de är för mig giggle.gif Fast jag skulle hemskt gärna vilja se en spatsera över tomten. Jag tycker de är hemskt vackra. Svart och vitt är oslagbart! yes.gif
linusm
När jag var yngre och familjen var samlad nere vid min fars stuga och vi gick den då sedvanliga promenaden, paserar vi tydligen "alltid" ett grävlingsgryt.

Och.... en morgon hade vi tur, hela familjen grävling var ute och strosade. Kan lova det var en upplevelse med ett gäng söta grävlingsungar som sprang, inte kring benen kanske, men bara nån meter ifrån. Antar att grävlingarna hade vant sig vid våra lukter och att vi passerade deras boende på morgonpromenaden. Tyvärr finns det ej dokumenterat, men OJ vad häftigt!
Ammoura
Jag trodde också grävlingar var farliga. Pratade med min sambo och nämnde att man ska ju ha kräckebröd i skorna... vilket följdes av ett gapskratt och "har din mamma lärt dig det?". Sambon är uppväxt på landet.. Däremot försöker han och hans familj lära mig att vara mer rädd för huggormar än jag är.

Sen så är det väl som med andra djur att ett sjukt djur blir ofta aggresivt.
skogsnatt
Grävlingen är fullständigt ofarlig för människor. Däremot om man har höns, kaniner eller likande, så är de i riskzonen. En grävling som blir trängd kan ju givetvis försvara sig och gör det också, men i normalfallet så sticker grävlingen iväg innan du hunnit upptäcka den ens.
Stybben
Har levt med grävlingar inpå knuten i många år och aldrig blivit angripen eller störd av dem trots att vi ofta möts. Har aldrig sett dem attackera något av våra husdjur utan dom lever i harmoni med varandra. Går man emot den talar dom tydligt om när det inte passar eller springer iväg. Gammalt skrock skadar dessa djurs levnadsvillkor. Jägare har ofta förutfattade meningar för att få en mening med att döda dem. Har man höns eller kaniner får man ju se till att deras burar är skyddade både mot räv, hund, katt och grävling. Grävlingen är faktiskt också en form av renhållande rovdjur........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon