Full version: Stekel.
amaira
Kan du den här, Gossen Ruda? Det är en vacker dam som är vanlig i min trädgård. Eller snarare vanlig i min "ogräsåker", den som är full av vild palsternacka, tistlar, rölleka, johannesört, mm, och tusentals spännande flugor och steklar av skilda slag, och ännu många fler insekter, spindlar och skinnbaggar och snäckor och ... ja, ett eldorado för mig.










Behöver du se den från ännu någon vinkel så säg till så går jag ut och fotar den. tummenupp.gif (fast kanske inte idag, för det är ganska dåligt väder)
Gossen Ruda
Härlig plats för människor och smådjur att vara på. En rovstekel är det. En hona. Förmodligen någon Ectemnius-art. Återkommer när jag kollat närmare.
Gossen Ruda
Jag får det till en Ectemnius dives med en del förbehåll. Det finns 12 arter i Sverige varav 10 kan komma på fråga. Jag har bara 4 arter än i min samling så jag vet inte riktigt hur dom andra ser ut irl. Om nån nu undrar vad som föranleder min bestämning så kommer det här.

Att det är en Ectemnius pekar dom gula scapus på, dvs antennskaften. Det finns andra rovsteklar som också har gula scapus men inte så kraftigt gula. Att det är en hona kan man se på två sätt här. Dels räkna bakkroppssegmenten, honan har 6 och hanen 7. Sen ser man på bild 2 att bakkroppen slutar i en utstickande spets. Denna kallas för pygidial area och finns hos dom flesta honor men saknas oftast hos hanarna, vilket är fallet hos Ectemnius.

Sen har jag jämfört bilderna mot djuren i samlingen och kommit fram till resultatet. Tyvärr går banden på bakkroppen inte använda vid bestämningen så värst mycket för dom varierar mycket mellan olika individer och mellan olika fyndorter.

Skickar med en sida där hon beskrivs, ni kan ju kolla och se om det stämmer. (Jag är bara LITE retsam) Tyvärr fick jag krympa den ordentligt för att komma under 100 kb.

[attachment=5450:dives.jpg]
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 25-07-2007, 12:42) *
Skickar med en sida där hon beskrivs, ni kan ju kolla och se om det stämmer.


fear.gif Ooohhh, jag är alldeles säker på att det stämmer! dunno.gif Kommer inte ett ögonblick på tanken att tvivla... blush.gif


Tack snälla Ruda för besväret. Så roligt att veta lite även om steklarna jag har i min insektssamling. (samlingen i ogräsåkern alltså, den levande.)
Snöflinga
Snacka om getingmidja w00t.gif
zaaritha
Vi har fått bålgetingar hos oss. Verkligen imponerande insekter!
Och nyfikna!
Gossen Ruda
CITAT (zaaritha @ 25-07-2007, 18:59) *
Vi har fått bålgetingar hos oss. Verkligen imponerande insekter!
Och nyfikna!


Kul, bålgetingen verkar vara på frammarch i sydsverige.

Beträffande ordet stekel så kommer namnet från stickel som betyder ett vasst stickande föremål. Dialektal form i Småland är just stekel och ordet användes för insekter av Linné som ju var smålänning.
xlxl67
CITAT (Gossen Ruda @ 25-07-2007, 12:42) *
Jag får det till en Ectemnius dives med en del förbehåll. Det finns 12 arter i Sverige varav 10 kan komma på fråga. Jag har bara 4 arter än i min samling så jag vet inte riktigt hur dom andra ser ut irl. Om nån nu undrar vad som föranleder min bestämning så kommer det här.

Att det är en Ectemnius pekar dom gula scapus på, dvs antennskaften. Det finns andra rovsteklar som också har gula scapus men inte så kraftigt gula. Att det är en hona kan man se på två sätt här. Dels räkna bakkroppssegmenten, honan har 6 och hanen 7. Sen ser man på bild 2 att bakkroppen slutar i en utstickande spets. Denna kallas för pygidial area och finns hos dom flesta honor men saknas oftast hos hanarna, vilket är fallet hos Ectemnius.

Sen har jag jämfört bilderna mot djuren i samlingen och kommit fram till resultatet. Tyvärr går banden på bakkroppen inte använda vid bestämningen så värst mycket för dom varierar mycket mellan olika individer och mellan olika fyndorter.

Skickar med en sida där hon beskrivs, ni kan ju kolla och se om det stämmer. (Jag är bara LITE retsam) Tyvärr fick jag krympa den ordentligt för att komma under 100 kb.

[attachment=5450:dives.jpg]


Intressant Ruda! Sorry för sent svar. Har du lust att sammanfatta de viktigaste karaktärerna för hona/hane för Dives? Lite svårt att läsa bilden och du kan ju detta biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon