Full version: Brödgran
jegi
Har precis anlänt från Holland med en liten brödgran som jag ev sätter ut. Där borta blir dom stora, men har väl å andra sidan ett klimat som är lite vassare än Skånes. Hittar inte så mycket info om denna mer än att södra Sverige verkar bäst, men att dom ändå ska klara drygt -20.
Finns det någon med erfarenhet av denna? Vad vill den ha för jord t ex? Om sand funkar skulle det vara bra.
Cilla
Ja, det är ett häftigt träd, brödgranen Araucaria araucana. Växer naturligt i Chile bland annat. Måste jag också se till att försöka mig på hos mig, tack för påminnelsen!

Jag skulle slagit lite på nätet för att kolla om det fanns planteringsråd, kan finnas på engelska och naturlitgvis på spanska. Om jag inte fann något skulle jag satt den i sandblandad jord som inte står våtkall så länge på höst och vår. Lagt på extra lager med löv över rötterna de första åren.
Lycka till och rapportera gärna hur det går!



Blomstersmurfen
Vill också ha!!! crazy.gif
Alexander-VG-zon3
du får nog skydda den i din zon mer än bara löv då den även kräver skydd i zon 2 den klara knappt usda zon 7 vad jag läst , så vira in dne i skydd när dte går under -10c , även på våren är den känslig mot solen och ingen blåst på vintern . och väl dränerat men inte torrt på sommaren . vet personer som har haft en sådan som inte klarde sig i väldigt skyddat mild zon 2 utan dog på vintern, även ska inte marken va för hårt tjälad . därav klara den sig i zon 1 utan problem då dom inte har så tjälad jord plsu rätt så milt på vintern . så som jag skrev den kräver mycket mer skydd än löv på marken .
Anders zon 1
Vet inte vilken jord brödgranen egentligen villa ha, men lätt sandblandad jord är ju aldrig fel om man ska zonknäcka. Men jag är nog också ganska pessimistisk om chanserna att klara brödgran i Gävle. Det finns visserligen några rätt fina exemplar i skyddade, kustnära lägen i Skåne och på Gotland men jag har hört att brödgranar frusit bort till och med på Skånes sydkust under kalla vintrar (tror det var under de kalla vintrarna på 80-talet). Har också för mig att alla brödgranar i hela Sverige frös bort under 40-talsvintrarna (tror att det även gällde stora delar av Danmark). Det är nog bara på Vestlandet i Norge som brödgran är säkert härdig i det långa loppet i Skandinavien. Fast i och med växthuseffekten så vet man ju inte hur det blir i framtiden.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders zon 1 @ 15-05-2007, 19:56) *
Vet inte vilken jord brödgranen egentligen villa ha, men lätt sandblandad jord är ju aldrig fel om man ska zonknäcka. Men jag är nog också ganska pessimistisk om chanserna att klara brödgran i Gävle. Det finns visserligen några rätt fina exemplar i skyddade, kustnära lägen i Skåne och på Gotland men jag har hört att brödgranar frusit bort till och med på Skånes sydkust under kalla vintrar (tror det var under de kalla vintrarna på 80-talet). Har också för mig att alla brödgranar i hela Sverige frös bort under 40-talsvintrarna (tror att det även gällde stora delar av Danmark). Det är nog bara på Vestlandet i Norge som brödgran är säkert härdig i det långa loppet i Skandinavien. Fast i och med växthuseffekten så vet man ju inte hur det blir i framtiden.


vet du vilken temperatur det blev under dom kalla vintrarna ?

jag tror nog den har en bättre chans att övervintra inne (+5c) i Gävle som du med menar att den har det svårt i zon 1 under vargvintrar och i Gävle svårare med både i längden och antalet -20c nätter .
jegi
CITAT (Anders zon 1 @ 15-05-2007, 19:56) *
Vet inte vilken jord brödgranen egentligen villa ha, men lätt sandblandad jord är ju aldrig fel om man ska zonknäcka. Men jag är nog också ganska pessimistisk om chanserna att klara brödgran i Gävle. Det finns visserligen några rätt fina exemplar i skyddade, kustnära lägen i Skåne och på Gotland men jag har hört att brödgranar frusit bort till och med på Skånes sydkust under kalla vintrar (tror det var under de kalla vintrarna på 80-talet). Har också för mig att alla brödgranar i hela Sverige frös bort under 40-talsvintrarna (tror att det även gällde stora delar av Danmark). Det är nog bara på Vestlandet i Norge som brödgran är säkert härdig i det långa loppet i Skandinavien. Fast i och med växthuseffekten så vet man ju inte hur det blir i framtiden.


Jo, jag har nog känslan att dom bara förekommer långt söderut, men nu tänker jag i varje fall prova så får vi se. Jag har vissa uppgifter om att man har dom täckta hela vintern neråt Ystad, så det blir nog en rejäl vinterklädsel av säckväv.
Vi får se, testar man inte får man inte veta.

Tack för infon.
Maxxan
Riktigt nice träd. Udda utseende hoppas du lyckas.
Att folk och statistik talar mot det gör det ju bara än roligare att försöka eller hur?
Desto mera belåtenhet om man lyckas då :-) . Om inte annat får vi hoppas att "växthuseffekten" är på din sida ;-).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon