Full version: Fjärilsväxter
Piccante
Hittade en trevlig sajt med tips om vilka växter som attraherar fjärilar till trädgården. Inte på något sätt en komplett lista men några användbara tips att börja med om inte annat smile.gif växtlista
Lars-Olof Arvids
Tack Markus, det var en trevlig lista. Men jag saknar buddleja och backtimjan! smile.gif

Olle
Biggan_
Oregano är väldigt tilltalande för fjärilar också.
skogstroll
Jag skulle gärna ha tips på hur man bygger en fjärilsrestaurang (en sån där liten rund ställning)... fast utan provrör som jag inte hittat nånstans... Brukar ha mycket fåglar och trollsländor men inte så mycket fjärilar så då måste man ju fixa lite åt dem oxå blomma.gif
Lars-Olof Arvids
Plantera ett bestånd med kungsmynta (oregano) eller backtimjan, så har du en alldeles utmärkt fjärilsrestaurang! smile.gif Det är dessutom mycket tåliga och lättskötta växter. Om du vill skickar jag gärna några plantor när det blir lite varmare. På naturskyddsföreningens fjärilssidor hittar du mer information:

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...ilstradgard.htm (många bra tips)
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...ard-planera.htm (bl a fjärilsrestaurangbygge)
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...rd-vaxttips.htm (svensk lista över fjärilsväxter)

Olle
skogstroll
tack vad snällt, toppenlänkar! thanks.gif
Piccante
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-03-2007, 08:07) *
Tack Markus, det var en trevlig lista. Men jag saknar buddleja och backtimjan! smile.gif

Olle


Men jag räknade med att ni skulle hjälpa till att komplettera listan tummenupp.gif

Raderade lite pga att jag är tekniskt idiot emellanåt whistling.gif
Alexander-VG-zon3
lavendel,anisiop,basilika,citronmeliss,gräslök,gurkört,isop,kyndel,malva,mejram,
myntor,oregano,renfana,salvia,temynta,timjan,vallört

aubrietia,bolltistel,buddleja,fackelblomster,gullris,helitrop,kanadensikst gullris,kaprifol,kinesisk kärleksört,praktrölika,rosenflocka,strålöga tummenupp.gif

ahh såg att några redan va med i läkarna dom jag skrev upp men men laugh.gif tongue.gif
Agneta z5-6
Har en rabatt med pioner och kantnepeta, där det är fullt med fjärilar och humlor //Agneta
evelina
Här kommer en länk till en sida om fjärils växter.

Fjärils växter
Lars-Olof Arvids
Igår var jag på ett föredrag om fjärilar och fick tipset att solhatt (Echinacea) ska vara en oslagbar fjärilsblomma, fullt i klass med buddleja. Det ska jag testa till sommaren! smile.gif Men vilka blommor man än har är det viktigt att de står i full sol. Fjärilar vill inte vara i skugga.

Olle
Piccante
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 29-03-2007, 08:30) *
Igår var jag på ett föredrag om fjärilar och fick tipset att solhatt (Echinacea) ska vara en oslagbar fjärilsblomma, fullt i klass med buddleja. Det ska jag testa till sommaren! smile.gif Men vilka blommor man än har är det viktigt att de står i full sol. Fjärilar vill inte vara i skugga.

Olle


Verkar som om man har missat en bra föreläsning igen sad.gif var det en föreläsning som vände sig till allmänheten?
Solhatt har jag haft hemma men den trivdes inte riktigt, får se om den lever än. Annars har jag köpt ängsfrö blandning för att så in ängsväxter på min uteplats.
Lars-Olof Arvids
Du är inte ensam om att ha missat en mycket bra föreläsning - vi var hela fyra åhörare! thumbdown.gif Det var Jan Uddén som föreläste på Bohusläns museum i Uddevalla. Främst om nattfjärilar, men lite allmänt om fjärilar nämndes också. Han gick igenom de olika grupperna spinnare, svärmare, mätare, nattflyn m fl och visade fina bilder på många arter. Naturligtvis gjorde han också reklam för senaste nationalnyckeln, som är ett måste om man gillar dessa spännande insekter. I sommar ska han leda flera nattliga exkursioner där allmänheten får vara med om att locka till sig dem i ljuset av en stark lampa. Mer kan du läsa på muséets hemsida http://www.bohusmus.se (klicka på "aktuellt" och sedan "program").

Nu har jag köpt en påse solhattsfrön! smile.gif

Olle

Blomstertanten
Det finns en växt som är oslagbar om man vill ha nässelfjärilar i trädgården.
Brännnässlan ! biggrin.gif Man kan ju dessutom koka soppa på nässlorna som en extra bonus tongue.gif
Limeblossom
Kan intyga att solhatten är en fjärilsmagnet, har en bra bild på det med tre eller fyra fjärilar där samtidigt men den bilden ligger tyvärr på en annan dator.
Ophelia
CITAT (Blomstertanten @ 03-04-2007, 12:48) *
Det finns en växt som är oslagbar om man vill ha nässelfjärilar i trädgården.
Brännnässlan ! biggrin.gif Man kan ju dessutom koka soppa på nässlorna som en extra bonus tongue.gif



Ja den vill även jag slå ett extra slag för. Det är viktigt att bibehålla mångfalden även gällande brännässlan. Annars har ju den söta nässelfjärilens larver inget att smaska på oavsett hur mycket trevligt det finns för fjärilarna.

GLÖM INTE LARVERNAS MATSTÄLLEN! smile.gif
Lars-Olof Arvids
Helt riktigt, vill man ha fjärilar ska man vara rädd om brännässlorna!

[attachment=1442:Påfågelögalarver.jpg]

Flera fjärilarters larver lever på dem, här ser vi påfågelögats.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon