Full version: Endast talgboll ?
Ramoth
Har under några år försökt mata fåglarna.
Vi bor på landet med både skog, ängar och åker inpå husknuten.
Trots detta är det i stort sett endast talgoxen som kommer på besök, och det enda som verkar smaka är talgboll.
Viltfågleblanding ligger kvar i foderautomaten tills vi plockar ner den på våren ....

Någon som begriper det här?
Finns det något vi kan locka fåglarna med?
mari_tres
Talg är populärt, det lockade fram hackspett här hos oss i vintras!! För det är just på vintern som de flesta fåglarna vill ha lite extramat, på sommrarna hittar de mycket mat själva. På somrarna kan man locka dem med annat, som skyddande buskage och fågelbad. Den enda mat de får här hos oss på sommarhalvåret är torra brödkanter som ingen annan vill ha (obs! ej mögliga, det är lika onyttigt för fåglarna som för oss!!) och det går åt.
Ramoth
Tack för svaret!
Bäst jag förtydligar mej lite.
Det är främst under höst-vinter-vår vi matar fåglarna.
Talg är som sagt det enda som går åt, men det ser vi å andra sidan till att de inte är utan.

En talgoxe var förövrigt så sent som denna morgon och letade efter lite talgbollsrester. Kanske de vill att vi förlänger matningssäsongen.
Talgbollar är dock stört omöjliga att få tag i så här års.
Whiskuchi
Talgen är väl det fetaste kanske...? Annars kan man göra egen fågelmat genom att hälla smält kokosfett över frön (i en blomkruka el. dyl., sätt i upphängningsanordning och täta bottenhålet bara) så det hänger som en klocka sen wub.gif
Ett tips när de plockar bort talgbollarna ur affärerna
akagebeck
Hej!
Jag känner igen det där. Viltfågelfrön i automaten gick inte åt, utan endast talgbollarna dög.
Jag bytte ut fröblandningen mot solrosfrön istället och det dög bättre! biggrin.gif
Nu fyller jag på med viltfågelblandningen igen, och den gillar åtminstone skatorna, men jag såg även blåmesar och talgoxar käka av det.

Läste nånstans om att man ska vara ute tidigt på hösten om man vill ha dit fåglarna. Och att det gäller att några fåglar börjar komma, så kommer det fler. Det signalerar om trygghet, ju fler fåglar som är där. Det är också bra om läget är lite skyddat så att de känner sig trygga. En öppen plats är inte lika attraktivt som t ex nära ett buskage.

Jag får känslan av att man måste skapa en viss trygghet och stämning på sin tomt. Jag har jobbat rätt hårt på att få dit fåglarna i vinter och provat med lite olika frön, nötter och russin mm. Noterade igår för första gången att en fågel badade i vårt fågelbad. Det stod orört hela förra sommaren, men nu stod koltrasten och plaskade. Strax efter kom flugsnapparen dit och tog sig ett dopp, för att sedan bli bortjagad av blåmesen. Kanske är det så att de lär av varann..
Ciczi
Jag hade samma problem när jag började mata för flera år sedan. Jag frågade i affären som jag köpt maten i om jag kunde locka med något annat. Deras tips var fågeljordnöter. Sedan dess så kommer de alltid till mina bord. Årets matning blev nånstans mellan 60-70 kg frön, mest solrosfrön men även en hel del jordnötter. Samt cirka 100 talgbollar

mvh Ciczi
nybyggare
Jag matar fortfarande..... rolleyes.gif
Brukar handla mängder av talgbollar och solrosfrön under vintern, har så att det räcker länge. Köper även jordnötter och hampfrön och något som heter finkblandning. Allt utom talgbollarna kan jag köpa ännu på tex Hornbach som har en grym lösviktsavdelning för burfåglar. Bra priser...
Vi har mängder med fågel, och alla tre holkarna i trädgården är bebodda.
Började med smörgåsbordet för 2 år sedan och det gjorde succe´direkt.
Testa även kokosflingor och gamla äpplen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon