Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Bästa drycken en varm sommardag, till en indisk måltid, vid sidan av en het måltid med mkt chilipeppar där vi har ängsliga bordsgäster - ja då är det mango-lassi som gäller!

Tag turkisk yoghurt - den fasta avrunna. Köttet ifrån en mango - obs den skall vara mogen då är den gul, de flesta som säljs i butikerna är OMOGNA och skall inte köpas(de är gröna och rödaktiga på utsidan, mogen mango är mestadels gul).

Rensning av mango sker bäst över en stor bunke, det rinner saft överallt, skalet skall bort, skrapa bort fruktköttet ifårn den förvånansvärt stora kärnan), blanda med yoghurt, några matskedar socker eller honung (honung är nam nam)och vatten i en matberedare å KÖR!

Konsistensen skall vara ungefär som filmjölk aningen tjockare. Man kan addera lite mera vatten å göra den mer lättflytande om så önskas. På sommaren har jag i mera vatten för då kan man sitta i skuggan och dricka litervis av detta.

Om man inte får tag i mogen mango eller omogen med så går det utmärkt med mango-pulp. Mango pulp är inget anat är konserverat fruktkött, och köp en stooor burk, man kan frysa resten. Använd som mangokött, d v s mixa ihop.
Variera mängden yoghurt och socker och mango efetr smak.


Det finns en variant på lassi med yoghurt och salt som jag har fått på indiska resturanger, det läskar bra men mango-lassin är oslagbar.

Man kan göra lassi på andra frukter med.

Och en god variant på lassi är med honung och kanel & kardemumma. YUMMMMMMM!


Länge leve lassin!

Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
Latmasklassi (lite mer tunnflytande än Ingrids tror jag, lättdrucken):

Variant 1, saftlassi:

Tag ett glas och koncentrerad saft av en god, smakrik sort (jag kör oftast med Brunnebys).

Häll saft i glaset, ungefär hälften så mycket som om du skulle blanda saften med vatten (ev ngt mera).

Fyll på med vanlig yoghurt till drygt en tredjedel av glaset. Fyll resten med vatten. Rör om ordentligt med sked.


Variant 2, saft- och rosenlassi:

Gör som i variant 1, men det duger bra med billig saft. Häll i ett par droppar rosenvatten (finns i s k invandrarbutiker men även på andra ställen, jag köpte på Överskottsbolaget). Se upp så att det inte blir för mycket rosenvatten, det kan vara svårt att hälla direkt ur flaskan (händer mig hela tiden). rolleyes.gif
Susanna
Tack Ingrid för recept på lassi! Har druckit det några gånger på olika indiska restauranger och det är så otroligt gott! Nu vet jag hur man gör också!

Kan för övrigt berätta att jag lyckats med vintersquasharna i år. I vanliga fall har jag inte kunna lagra dem längre än några veckor. Men i år ser de ut att klara sig bra. Har du prövat att göra mjölkdrink på vintersquash? Har sett att Runåbergs har ett recept men jag har inte testat.
Ingrid på Västkusten
Halloj,

Nej 'lassi' på vintersquash har jag inte gjort därmeot funderar jag på å göra chilisås med nån här - Crown Prince är återigen favvisen :-) med Gold Nugget & Melonette de Jaspee vendee. fast jag sörjer att jag inte fick till de nya sorterna jag skulle prova. 2006 :-))


Susannes saftlassi är ju vidunderligt enkel :-) å så kom jag på att man kan ju ha i pulvriserad pepparmynta istället för mango. Är det inte så man gör i Iran? Varit på en sådan middag en gång och fick minstsmakande variant på lassi där.

Grattis Susanna - kul att de håller! Mina goda vänner i norska fjällvärlden har jag inspirerat till å odla squash och vintersquash och det lyckades jättebra fast de fick tyvärr panik och tog in dem i starten av September ;-) de vet numera hur rutten squash luktar ;-) och har lovat dyrt och heligt att använda fiberduk!

Hälsar Ingrid glatt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon