Gunilla T
Snabba omslag i vädret från flera minusgrader till + 18 grader idag. Jag har jobbat i trädgården hela dagen och både humlor och fjärilar har vaknat i det varma vädret.

Det finns ingen mat, sälgen blommar inte ännu och de enstaka krokusar som slagit ut räcker inte långt.

Hur kan jag hjälpa insekterna? Kan jag göra lite honungsvatten och sätta ut? Sockervatten?

Tacksam om någon har lite tips.
Gossen Ruda
De brukar klara sig, åtminstone så många så arten överlever. Tror det är svårt att erbjuda vätskekontroller, de är programmerade att besöka blommor.
Gunilla T
Okej, tack i alla fall för att du svarade.

Vi har inte vår ännu enligt meteorologisk definition men en osannolik värme med sommartemperaturer som gör att insekterna vaknar, kanske väl tidigt. Idag har det fladdrat ordentligt runt mig i trädgården och massor av humlor som febrilt letar efter mat. Jag skivade i alla fall några päron och kokade upp vatten som jag spetsade med honung och satte ut på ett fat. Välbesökt av olika insekter, blomflugor skulle jag tro men jag såg varken fjärilar eller humlor där.

Jag skall plantera mera krokus till nästa år, de är begärliga så det är nog pollen som gäller.

[attachment=86929:DSC083910001.JPG]

Gossen Ruda
Flugor söker föda med luktsinnet, tänk bara på fruktflugorna som kommer från ingenstans på hösten. Fjärilar och steklar är mest syndjur som lockas av former och färger. Detta trots ett bra luktsinne men det används mest av hanar som letar honor. Om du skall testa så låt vätskan sugas upp av vita eller gula tygstycken. Inom stekelsamlandet används ofta guleskålar, vita eller gula skålar med vatten och diskmedel. Insekterna lockas av färgen och drullar ner och drunknar. Effektivt i vissa lägen. Drar även en del fjärilar och flugor men insekter dras även till vita tygföremål.
Gunilla T
Jag satte honungsvattnet på en vit tallrik inte djup för jag vill inte de skall drunkna. Några småstenar i tallriken också för säkerhets skull.

I går såg jag också att blommande tibast är en riktig insektsdragare, massor av nässelfjärilar som hängde i buskarna. Jag var osäker om tibast duger på grund av giftigheten men den verkar duga.
Gossen Ruda
Inte ens den giftigaste växt har giftig nektar, det skulle förfela syftet med att locka insekter. Ok, sileshår och liknande har en annan agenda när det gäller att locka insekter.
Gunilla T
Ja, så är det förstås. Tack för respons, lär mig något nytt hela tiden tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon