ConnyLkp
Idag fick jag ögonen på en svart nyckelpiga med vita prickar, och tänkte instinktivt att "en sådan har jag minsann aldrig sett förr". Hittar ingen direkt info på nätet heller om den. Nån här som sett en likadan? Är dom vanliga?
Gossen Ruda
Jo, det finns olika arter. Är dålig på skalbaggar så jag vet inte om färgerna kan kastas om tillfälligt men normalt är det olika arter. Det kan ses på det vetenskapliga namnet. Vår vanliga 7-prickiga heter Coccinella septempunctata, alltså med 7 prickar. En fjortonprickig med omvända färger heter Coccinula quatuordecempustulata, dvs med 14 blåsor.
sparvuggla
Beskrivningen passar på fjortonprickig torrbackspiga.
Mjärden
Jag har sett gul nyckelpiga, men aldrig svart. Det där med antalet prickar tycks variera. Barn på den skola jag jobbat har alltid räknat prickarna och sagt att man inte kan avgöra åldern på antalet prickar. Jag vill minnas att det inte alltid har varit 7 prickar på de nyckelpigor, som vi fångat (och släppt sen givetvis)
Gossen Ruda
Olika arter har olika antal prickar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon