En dag, när jag kom upp till kolonilotten, såg jag en enorm myrstig, som slutade i grannlottens redskapslåda. Jag hämtade en skyffel och försökte stoppa stigen, men som tur var så avbröt jag. Vid närmare studie så kom myrstigen från den gamla mystacken i vår rishög och gick förbi komposten genom ett stort stenrös och sen emellan min och en annan lott fram till redskapslådan. Det visade sig att de redan etablerat sig där och de har kunnat jobba i lugn och ro, då ägaren har tappat intresset och bara besökt sin lott ett par gånger i år.
Tidigare har de försökt flytta till en stubbe i kanten på komposten, men jag har stoppat dem effektivt, så de valde ett annat ställe.
Men jag kommer att låta dem vara ifred på sitt nya ställe, det blir lottägarens problem när denna kommer tillbaka. Även om min lott är alldeles i närheten jobbar de och hämtar material på annat håll, så än så länge är det lungt.
Ett tag höll de till i den kanten av stenhögen, där jag har mina grejor och kröp in i kläderna. Jag lyckades dock ta kål på en hel del, så de valde att flytta till ett annat ställe.

Om nu lottägaren vill få bort myrorna från sin redskapslåda, vilket är det mest effektiva sättet ? Flytta samhället eller bekämpningsmedel (jag har flyttat en stack en gång och det funkade)