Full version: Skator
Gossen Ruda
En fågelart som inte har mitt gillande, skräniga och småfågelätare. Det finns en familjegrupp här i området som väsnas mm. Igår var det dock värre än vanligt, det lät som en skatriksdag ute på gatan. När jag tittade ut satt det några skator i ring på gatan och skrek ovanligt mycket. I mitten på ringen låg det något som jag efter ett tag identifierade som en annan skata. Platt. De andra skatorna verkade försöka få liv i högen, petade på den och så vidare. De visste att det var en fd skata där. Så kan det gå. Sen fick en trut tag på resterna men det var lite för stort för att svälja.
hattstugan

Delar inte uppfattningen av att Skatorna är skräniga! Har en del här och det skriker endast om det kommer något djur som inte hör hemma här! Katten struntar dom i!
Det är fullt naturligt att de försöker få liv i sin döda kompis! Likaväl som att de dödar en som det är något fel på!
Eva i Skåne
Skator är vackra att se på, men dom hör inte heller till mina favoriter.
För en del år sedan när vi hade besök i stugan och satt ute och pratade och skrattade ganska mycket störde vi tydligen skatfamiljen i granhäcken. Dom satte igång att skräna värre än nånsin. Antagligen ett försök att överrösta oss biggrin.gif
Bengalow
Ja, så olika syn på saker man kan ha! Jag älskar skator - Nordens påfåglar! Om det är den vackra fjäderdräkten, eller skränet, som gör att dom kallas så, törs jag inte säga. De håller rent i naturen, och då ryker några fågelungar i bara farten, men det är bara en bråkdel mot vad lössläppta katter tar...
Däremot är jag tvehågsen till koltrastar - speciellt på morgonen, då deras konserter inte är lika njutningsbara som på kvällarna. Inte min favoritfågel precis. Det är gärdsmygen, som vi har ett par familjer av i närheten.
Gossen Ruda
Ja, delade meningar. laugh.gif Fast det finns värre skränfockar. På landet har jag en kull korpar som väsnas, 5 eller 6 st. I jämförelse med dem är skatorna tystlåtna. De drar omkring i trakten i samlad tropp och väsnas. Jag kan höra dem när de är på andra sidan sjön och det är en km dit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon