Full version: Nattskärra
Gossen Ruda
Sent igår kväll när jag lagt mig fick jag höra två svaga korta surranden utifrån. Jag anade nattskärra så jag öppnade köksfönstret och stod och lyssnade. Då kommer nattskärran sakta flygande över gräsmattan, 5-10 meter upp. En märklig, långsam, vinglande och fladdrande flykt. Sen hörde jag också kontaktlätet några gånger, ett skarpt kuitt. Ingen mer sång. Kul, den är inte vanlig men knappast sällsynt. Det finns en hel del rapporter i Artportalen. Senast jag hörde nattskärra här är säkert 50 år sen.
kolonista
Nattskärran ar jag hört bara en gång, aldrig sett den. Det var en speciell upplevelse.
Gossen Ruda
Man glömmer knappast ljudet.
Mjärden
Kan inte minnas att jag sett och hört nattskärran, däremot fladdermöss på sena kvällar.
En annan upplevelse från min ungdom var att höra morkullan komma flygande med sitt speciella läte signalerande att våren kommit.
Huggorm
Morkullor har jag i mängd här, dom ser jag varenda gång jag går utanför dörren på kvällen, men nattskärran har jag aldrig sett eller hört.
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 10-06-2016, 20:49) *
Morkullor har jag i mängd här, dom ser jag varenda gång jag går utanför dörren på kvällen, men nattskärran har jag aldrig sett eller hört.

Du har chansen än denna sommar. Men då måste du ut i sena skymningen och natten. Nattskärran hörs aldrig dagtid.
Strosa runt i gles tallskog från sena kvällen, då får du njuta av nattskärrans ständiga surrande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon