Full version: Örnboet i Estland
Sidor: 1, 2, 3
Rhonda - 51Aussie
Hon ruvar nu! Hon lade äggen idag under de timmarna jag inte kollade.


http://pontu.eenet.ee/player/juras-erglis.html

Förlåt till den som lade ut dena tråd men jag hittade inte det.
Tapio
Halaj!

Häftigt! tummenupp.gif

//T
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Tapio @ 13-04-2016, 14:25) *
Halaj!

Häftigt! tummenupp.gif

//T


Det VAR det! Nu är de borta! Jag förstår ingenting. Gör örnar så - tränar på att ruva eller något sådant?
Huggorm
Det är så sent nu så det blir nog inget i det boet i år. I fjol la de ägg redan i mitten på mars tror jag
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Huggorm @ 13-04-2016, 19:02) *
Det är så sent nu så det blir nog inget i det boet i år. I fjol la de ägg redan i mitten på mars tror jag


Vad tråkigt! :-(
Jag har följt dem varje dag när de har byggt ut boet. Nu är sidorna högre. Jag undrar bara varför hon satt där igår? Han satt på en gren bredvid.
*Stintan*
http://pontu.eenet.ee/player/merikotkas.html här är örnen

http://pontu.eenet.ee/ här finns fler webkameror på fåglar. Klicka på bilderna får ni se.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2016, 17:41) *
http://pontu.eenet.ee/player/merikotkas.html här är örnen

http://pontu.eenet.ee/ här finns fler webkameror på fåglar. Klicka på bilderna får ni se.


Tack för det!
Rhonda - 51Aussie
Om hon nu inte ruvade varför satt hon där?
13 april kl 12.13.

Huggorm
Kanske provligger, de har flugit upp några grenar trots att det inte blir någon ruvning detta år. De har väl tänkt använda boet nästa år, gäller att ingen annan tar det.
*Stintan*
Det har varit ett par örnar på besök i det boet flera gånger men de verkar inte vilja häcka där i år. Det boet hade dessutom rasat en del under någon storm och blivit hjälpligt lagat av mänskliga händer. Vet inte om det kan ha påverkat. I det andra örnboet verkar ruvningen nu ha gett resultat för idag var två av de tre äggen kläckta. Äggen las med några dagars mellanrum omkring den 15 mars.

[attachment=84892:20160416_3.jpg]
Rhonda - 51Aussie
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2016, 00:59) *
I det andra örnboet verkar ruvningen nu ha gett resultat för idag var två av de tre äggen kläckta. Äggen las med några dagars mellanrum omkring den 15 mars.

[attachment=84892:20160416_3.jpg]


Sötchock! Vilka sötnosar! Jag fällde några glädjetårar när jag såg dem.
Huggorm
Just nu är det en väldigt blöt havsörn som ligger och ruvar. Tuffa fåglar som klarar av några enstaka plusgrader och regn.
*Stintan*
Mer matning

[attachment=84893:matning20160417_1.jpg]

Huggorm
Har suttit och kollat på matning en stund och en av ungarna får inget, trots att den skriker högst. Honan väntar hellre till de andra två tuggat ur och ger dom mera. Tycker den tredje redan ser mindre ut än de andra så vi får se hur länge den överlever.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-04-2016, 15:11) *
Har suttit och kollat på matning en stund och en av ungarna får inget, trots att den skriker högst. Honan väntar hellre till de andra två tuggat ur och ger dom mera. Tycker den tredje redan ser mindre ut än de andra så vi får se hur länge den överlever.


Ja att den är mindre är ju inte så konstigt då den kläcktes flera dagar senare än de två första. Det var likadant när nummer två kom att det mest var den första som fick mat. Tror det var två dagar mellan kläckningen av de två första men nästan en vecka mellan ettan och trean. Ungefär samma mellanrum som hon la äggen. Har vi tur så klarar sig alla men man vet aldrig mycket kan hända på vägen.
kolonista
Tveksamt om den minsta ungen kommer att klara sig i konkurrensen, den som håller sig framme får mat och den som hamnar bakom blir utan. Jag har även sett att den största ungen hackar på sina yngre syskon. Det är väl naturens ordning men frustrerande att se. Men så länge det finns liv så finns det hopp.
*Stintan*
CITAT (kolonista @ 23-04-2016, 15:50) *
Tveksamt om den minsta ungen kommer att klara sig i konkurrensen, den som håller sig framme får mat och den som hamnar bakom blir utan. Jag har även sett att den största ungen hackar på sina yngre syskon. Det är väl naturens ordning men frustrerande att se. Men så länge det finns liv så finns det hopp.


Ja visst är det frustrerande att se hur grym naturen kan vara.
kolonista
Fy tusan. Nu är det tufft att vara småbarnsmamma i örnboet, snön vräker ner.
Huggorm
Ja det såg inget kul ut. Men örnar är tuffa så hon klarar nog hålla ungarna varma ändå
*Stintan*
I storkboet möblerar man barnkammaren. Tre ägg ruvas det på.

http://www.eenet.ee/EENet/must-toonekurg.html

[attachment=84957:tre_ggho...20160428.jpg]
Aqvakul
Än lever alla tre örnungarna, men den lille verkar inte bli matad...
Huggorm
Det är märkligt att de inte matar alla ungarna om det ändå finns mat, det ligger ju alltid fisk i boet. Men naturen har väl någon anledning till att ha utvecklat det beteendet.
kolonista
Det är nog så tufft i fågelvärlden att honan satsar på de två största ungarna som ser pigga och livskraftiga ut och offrar den lilla svaga. Bättre med två friska starka som kommer att överleva än tre halvklena. Just nu har dom mat i överflöd men dom växer snabbt och kräver allt mer mat samt att det blir nog trångt i boet när dom blir "tonåringar" och börjar fajtas med varandra, då kanske risken är stor att nån åker över bokanten och drattar i backen. Jag vet inte om det funkar så det är bara min fundering, men det gör ont i hjärtat att se den lilla ungens utsatthet. Det är väl för att jag tänker som en människa och inte som en fågel.
*Stintan*
Nej då även den minsta har fått mat har jag sett flera gånger idag så jag fortsätter hoppas att den klarar sig.
Huggorm
Grävlingkameran är också kul nu på kvällen. Grävlingen är ute och grejar och samlar bomaterial.

http://pontu.eenet.ee/player/mager.html
*Stintan*
Såg att dom parade sig i slutet på mars/början på april så än lär det dröja innan det blir ungar om man ska gå efter det men dom kanske hade en tidigare herdestund förståss så svårt att veta när det kan bli ungar.
Huggorm
Verkar som den tredje örnungen kanske kommer klara sig trots allt tummenupp.gif
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 08-05-2016, 16:52) *
Verkar som den tredje örnungen kanske kommer klara sig trots allt tummenupp.gif


Bra, då kan jag börja titta igen. Jag vet att naturen måste ha sin gång, men vill inte alltid bevittna det. smile.gif
Huggorm
Kan förstå det rolleyes.gif

Idag ligger örnungarna bara och flämtar i värmen, medan modern står i skuggan med näbben öppen. Och bara två veckor sedan det snöade.
Huggorm
Örnungarna ser kul ut nu, befjädrade men med fjuniga huvuden
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 18-05-2016, 17:18) *
Örnungarna ser kul ut nu, befjädrade men med fjuniga huvuden

giggle.gif yes.gif
Biggan_
Jag följer också fåglarna på pontu.eenet.ee och är helt facinerad! När ugglorna flög ut så kom genast två bo med talgoxar att följa. Örnarna är ju bara så kul att ha koll på och nu har ju också ormvråken och storken fått ungar att följa. Jag undrar om någon av er vet när fiskgjusarna lade sina ägg? Vad jag har läst mej till, så ruvar dom ca 40 dagar, och lägger sina ägg i slutet av april- början på maj. Är det snart dags för kläckning för fiskgjusarna?
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 19-05-2016, 18:07) *
Jag följer också fåglarna på pontu.eenet.ee och är helt facinerad! När ugglorna flög ut så kom genast två bo med talgoxar att följa. Örnarna är ju bara så kul att ha koll på och nu har ju också ormvråken och storken fått ungar att följa. Jag undrar om någon av er vet när fiskgjusarna lade sina ägg? Vad jag har läst mej till, så ruvar dom ca 40 dagar, och lägger sina ägg i slutet av april- början på maj. Är det snart dags för kläckning för fiskgjusarna?
28 april kom första ägget, så nog stämmer det med slutet av april. Kläckning runt 7 juni då.
Biggan_
Tack så mycket Huggorm! Var det fiskgjusen i översta boet som lade första ägget? Jag har för mej att boet under var tomt rätt länge.
Huggorm
Ja, översta boet. Mai och Mati heter de fiskgjusarna. Irma och Ivo i det undre boet fick sitt första två dagar senare, 1 maj.

Allt enligt Forumet
Biggan_
Tack för hjälpen! tummenupp.gif
Biggan_
Har ni sett den här vita storken med tre ungar?

http://www.beleefdelente.nl/vogel/ooievaar

Det blir jättefin bild om ni trycker upp den i helskärmsläge!
Kyrkklockorna slår en gång i kvarten och varje hel- och halvtimme timme skakar hela boet! rolleyes.gif
Huggorm
Verkar som storknäbbar blir mer utdragna med åldern, den där lilla ser ju rolig ut
kolonista
Otroligt så stora örnungarna blivit, även den lilla som jag trodde inte skulle klara sig. Dom är ringmärkta nu också. Är det någon som vet hur lång tid det tar att bygga ett bo som är stort nog att häcka i? Jag tänker att dom börjar väl från skratch med en grenklyka och ett gäng pinnar. Det är en imponerande konstruktion som håller för vädrets makter och fåglarnas tyngd, dom väger mellan 4-7 kg. Hoppas det lyckas hela vägen med matförsörjningen, det blir nog lindrigare för föräldrarna när ungarna äter själva så dom slipper matandet. Men samtidigt ökar konkurrensen mellan ungarna.
Huggorm
Ja, undrar om de hinner häcka om de måste bygga ett bo från grunden samma vår? Normalt återanvänder de ju ett bo i många år och behöver bara bättra på det lite. Vad jag förstår har de svårt att hitta träd stora och kraftiga nog för att lägga boet i.
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 19-05-2016, 18:07) *
Jag följer också fåglarna på pontu.eenet.ee och är helt facinerad! När ugglorna flög ut så kom genast två bo med talgoxar att följa.
Och nu är det ena talgoxeboet tomt, igår kväll var det cirka tio ungar där som hade det ganska trångt, men nu tycks alla ha gett sig av i samlad tropp. Få se om det kommer något nytt.
kolonista
Spännande att få se hur det går för fiskgjusarna, det bör väl vara dags för deras ungar att kläckas. Hoppas att det går bra även för den minsta storkungen, den är ju så mycket mindre än sina syskon. Kul att följa utvecklingen i de olika bona.
Huggorm
Nu har det utflugna talgoxeboet bytts ut mot något de kallar "konnakotkas", vilket tycks vara (mindre?) skrikörn som är en fågel som inte finns i Sverige. Boet är dock tomt ännu, jag vet inte om de häckar senare än andra fåglar?

http://pontu.eenet.ee/player/konnakotkas.html
kolonista
Skrikörn har jag aldrig hört talas om, men det blir spännande att se om det händer något i boet. Det verkar dock som om dom är sent ute men fåglarna brukar veta bäst. Intressant.
Tapio
Halaj!

Det är verkligen otroligt vad fort de växer, fågelungarna. Mina favoriter är hiireviu, ormvråken.
Jag har alltid inbillat mig att för rovdjur är hela tillvaron en enda strid om mat, hela tiden. Men det verkar som att de har massor med mat! Hos havsörnen verkar det ligga en död fisk längst till vänster i bild mest hela tiden.

//T
Biggan_
En av storkungarna är försvunnen. Jag tyckte nog att en av ungarna såg slö ut härom dagen. Tråkigt!
kolonista
Jag har också sett att den minsta storkungen är försvunnen samtidigt som den största ungen såg väldigt mätt ut, kan det vara så illa? Ett av fiskgjusparen har åtminstone en unge nu så den andra kommer förhoppningsvis snart. Bilderna från "käsmu" förstår jag inte varför man sänder, det verkar vara från nån marinmuseimiljö men jag undrar om folk vet om att dom blir filmade. Mysko.
*Stintan*
I ena fiskgjuseboet finns två småttingar men har bara sett en i det andra boet.

[attachment=85283:fiskgjus...20160608.PNG]
Huggorm
Och nu är det andra talgoxeboet också tomt, samtidigt som det kommit en ny, tom talgoxeholk. Det händer mycket just nu.
*Stintan*
Fem nya ägg i talgoxeboet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon