Atom

Redan under sommaren lade vi märke till att många fåglar byggde bo under vårat tak. Det finns utstickande liggande planka på 80mm. Först var det ägg och ungar... Nu byggda de nya bon. Kanske 12 styck! Små fåglar.
Jag vill inte bara riva det för att spika fast ett nät då jag inte vet vad dessa fåglar ska ta vägen.

Vad händer med små fåglar vintertid?

Hur tycker ni jag ska göra?
Får så mycket skit på bilarna och trädäcket...
Gossen Ruda
Det är bara att spika upp nät och annat. Det finns småfåglar även där människan inte bygger boplatser åt dem, de klarar sig.
Huggorm
Steg ett är att ta reda på exakt vad för sorts fågel det är. Kanske det är en sort som flyttar söderut på vintern?
Atom
CITAT (Huggorm @ 04-09-2015, 12:47) *
Steg ett är att ta reda på exakt vad för sorts fågel det är. Kanske det är en sort som flyttar söderut på vintern?



Jag kan NOLL om fåglar. Vad föreslår du? Hur göra?
Huggorm
Beskriv hur fåglarna ser ut, eller ännu hellre ta en bild och posta här
jo i ö-bro
Vanligtvis är det väl sparv eller svala som boar så. Men är det flera bon? Intill varandra? Småfåglar brukar ha ett visst revirtänkande mot sin egen art och inte tendera att bygga "flerfamiljsbostäder". Fast just svalor brukar kunna bygga små kolonier under takutsprång och liknande. Men de flyttar om vintern, de kan få tre kullar per år med upp till 8 ungar i varje kull. Och häckar ofta bland mänsklig bebyggelse ( de lever ju på att fånga insekter i flykten och våra boställen är ju oftast rätt öppna samtidigt som vi skapar miljöer som lockar till sig deras mat).
Atom
Jag ser inte dessa. Men hör. Ska försöka bpde fota som spela in ljud.
Atom
Lyckades fota en.

Huggorm
Det är en pilfink, den stannar över vintern. Så det är nog dags att spika upp nät eller liknande så de får flytta
Atom
Om vi låter dessa stanna, kommer de att orsaka några skador?
Huggorm
Nej, ingen skada utom att de kanske bajsar runt huset
Gossen Ruda
Håller med huggis. Regel nr 1 när man bygger är att inte ha skyddade platser där fåglar kan ha nattviste på ställen där skiten kan ställa till med problem.
Anki på Öland
Har både pilfinkar och gråsparvar som bor under taket, en liten "skitrand" på väggen under boet är det enda jag ser.
sparvuggla
CITAT (Atom @ 05-09-2015, 11:42) *
Jag ser inte dessa. Men hör. Ska försöka bpde fota som spela in ljud.


Det är typiskt övernattningsställe för pilfinkar, gråsparvar.
Dom häckar inte den här årstiden.
Atom
CITAT (sparvuggla @ 08-09-2015, 16:56) *
Det är typiskt övernattningsställe för pilfinkar, gråsparvar.
Dom häckar inte den här årstiden.



Det gjorde de för några månader sen.

Då blir de våra barn. Haha. Hur kan jag förbättra livet för de? Idag var det 2 styck jag kunde se. Tillsammans på överstycket av fönstret.

Ska man bygga något inför vintern?
Vad för mat? Hur servera?
Huggorm
Du kan ge dom solrosfrö i en vanlig fågelmatare, men inte förrän i vinter. Nu på hösten finns det överflöd av mat i naturen för dom.
Atom
Med skal eller utan?
Huggorm
Med skal, de skalar själv
jaj-51
Pilfink och gråsparvar är flockfåglar och häckar i kolonier.

Ofta bygger de bo under tegelpannor på taket, pappen kan ta skada av detta med läckage som följ.
Vid renovering och nybyggen sätts det ett "fågelband som förhindrar att de bygger bo där.

Solrosfrö utan skal har fördelen att det blir mindre skräp vid fågelmatningen.
Pilfinkar och Gråsparvar föredrar krossad majs före solroskärnor.
Krossad majs kostar ca 8 kr/kg och allt är ätbart!

Längesen jag försökte ladda upp en bild här på Odla.nu brukar inte funka men provar igen.

Oj det funkade smile.gif
Bara att hämta inspiration känner mig nöjd mitt tredje hemmagjorda matbord.

Hönsfoder automaterna har fördelen att mindre mängd mat kastas när fåglarna kan välja vilka bitar de vill ha, dessutom lätta att rengöra men det behövs ett tak över dessa så regnvattnet inte hamnar i fågelmataren.

Nätet håller borta de större fåglarna och framför allt stadsduvorna som gärna satt på mitt tak när de var proppmätta och lämnade mängder av träck där.

Skuggväven som golv har fördelen att utslängd mat håller sig torrare jämfört med backen.
Dessutom är det lätt att rengöra bra vika ihop och slänga i komposten, bra med tanke på smitta som fåglarna kan dra med sig.
Atom
Uderbart! Tack!

Var köper man krossad majs?
jaj-51
CITAT (Atom @ 12-09-2015, 09:06) *
Uderbart! Tack!

Var köper man krossad majs?


Jag köper på Naturnära i Göteborg i 15kg säck.
Granngården skulle nog också kunna ha det.
Atom
CITAT (jaj-51 @ 12-09-2015, 11:44) *
Jag köper på Naturnära i Göteborg i 15kg säck.
Granngården skulle nog också kunna ha det.


Ok. Buren har du byggt själv? Eller?
jaj-51
CITAT (Atom @ 12-09-2015, 11:48) *
Ok. Buren har du byggt själv? Eller?


Hej igen.
Buren är bygd av lösvirke 2"x2" ihopskruvad med 10cm träskruv (för borra).
Nätet är plastat med maskor 10x5cm fäst med stängsel krampor.
På framsidan hänger nätet i tre krokar.
Taket är en vanlig enkel korrugerad plast, satte dit en hög mitt regel för att få lite fall.
Jag hyvlade till reglarna så plastskivan håller en jämn båge när skruven sätts dit.

I marken är ställningen fäst i fyra stolpspjut. Lagom höjd så robotklipparen kan passera.
I taket sitter ett armerings järn med stöd på mitten där de tunga fröautomaterna hänger och några Krysstag från Ikea.
Rostfria krokar från Ikeas köks avd. till upphängning.
Atom
Tackar. Nu blir det ytterligare ett projekt att starta.
biggrin.gif
jaj-51
CITAT (Atom @ 12-09-2015, 17:42) *
Tackar. Nu blir det ytterligare ett projekt att starta.
biggrin.gif


Lycka till.
Placeringen är viktig!

Uteplatser och trädgårdsmöbler bör inte vara för nära, fågelskit att tvätta bort från möblerna.
Det tenderar att lukta en del också.
Kul att se fåglarna från trädgårdens alla mys platser och inifrån.
Tyvärr har jag inte fått upp webbkameran ännu, "bara" att fixa ett fäste och strömförsörjning ...

Kattorna gillar att döda småfåglarna ...
Katt skrämmor med ultraljud hjälper mot de flesta kattorna ... om de har hörsel i behåll.

Här fans en tondöv katt som dödade småttingarna och skrämde bort dem.
Pyroteknik skrämde katten så till den milda grad att den har hållit sig borta sen dess.
Som vanligt blir det väl ett gäng nya kattor till våren ...
Atom
Oj.

Vi har en döv katt hemma. Jag tänkte placera buren 1.7 m ovan mark i tomtgräns mot kommunens mark. Det blir ca 20m från huset. Ca 6 m från poolen. På EN 75x75 pelare som grävs ner i marken. Väl synlig från sovrumsfönster. Hoppas de klarar sig. Tror inte katten kan skada några då det finns nät.
Huggorm
CITAT (Atom @ 13-09-2015, 08:32) *
Tror inte katten kan skada några då det finns nät.
Den hoppar upp och tar dom i luften när de kommer flygande. Men en och annan småfågel skall gå åt, det är naturens gång.
jaj-51
CITAT (Atom @ 13-09-2015, 08:32) *
Oj.

Vi har en döv katt hemma. Jag tänkte placera buren 1.7 m ovan mark i tomtgräns mot kommunens mark. Det blir ca 20m från huset. Ca 6 m från poolen. På EN 75x75 pelare som grävs ner i marken. Väl synlig från sovrumsfönster. Hoppas de klarar sig. Tror inte katten kan skada några då det finns nät.


Hej igen.
Kattorna brukar ligga och lurpassa och ta fåglarna på marken när de äter utslängda tappade/matbitar och insekter. Kattorna är under många många generationer avlade på de individer som tar mest smådjur oavsett om de behöver maten eller inte.

Maskstorleken 5x10cm är i överkant, i marknivå har jag haft en skator som gått in och ut genom nätet.

Nätet är till för att hålla de stora fåglarna borta Kajor, skator och stadsduvor som gärna satt och sket på mitt tak efter att ätit sig proppmätta de blir mycket skit från 20 st!
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 13-09-2015, 08:45) *
Den hoppar upp och tar dom i luften när de kommer flygande. Men en och annan småfågel skall gå åt, det är naturens gång.


Ja, men att katterna tar dom är inte naturens gång.
jaj-51
CITAT (sparvuggla @ 13-09-2015, 16:03) *
Ja, men att katterna tar dom är inte naturens gång.


Kattägarna brukar tycka att det är så ... helt ovetande om att de avlats för att döda så mycket som möjligt.
Tyvärr struntar många kattägare i djurskyddslagen också, fota ut katten på natten och när de går till jobbet är inte ok.
Katterna får inte lämnas utan tillsyn mer än 6 timma enligt djurskyddslagen, kommunens djurskydd inspektörer tar tag i detta när de får tips.
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 16-09-2015, 17:32) *
Kattägarna brukar tycka att det är så ... helt ovetande om att de avlats för att döda så mycket som möjligt.
Tyvärr struntar många kattägare i djurskyddslagen också, fota ut katten på natten och när de går till jobbet är inte ok.
Katterna får inte lämnas utan tillsyn mer än 6 timma enligt djurskyddslagen, kommunens djurskydd inspektörer tar tag i detta när de får tips.


Är du säker på att det där stämmer? Isåfall skulle man inte kunna ha stallkatter t.ex. & timmar gäller hundar det vet jag men det är inte samma regler för katter.
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 16-09-2015, 17:41) *
Är du säker på att det där stämmer? Isåfall skulle man inte kunna ha stallkatter t.ex. & timmar gäller hundar det vet jag men det är inte samma regler för katter.


Ja jag är säker.
En kamrat avlivade sin katt efter att blivit anonym anmäld och fick besök av Göteborgs djurskyddsinspektörer.
Två stycken stämde träff med honom och gjorde hembesök och dessutom ett uppföljningsbesök.

Men är det någon som tvekar så är det väl bara att ringa / mejla kommunens djurskydds inspektörer.
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 16-09-2015, 17:49) *
Ja jag är säker.
En kamrat avlivade sin katt efter att blivit anonym anmäld och fick besök av Göteborgs djurskyddsinspektörer.
Två stycken stämde träff med honom och gjorde hembesök och dessutom ett uppföljningsbesök.

Men är det någon som tvekar så är det väl bara att ringa / mejla kommunens djurskydds inspektörer.


Nu är det inte kommunen som har djurskyddsinspektörer som gör hembesök utan Länsstyrelsen och det är också dit man ska vända sig med eventuell anmälan. Aldrig i livet att han avlivade sin katt för att han inte såg till den var 6:e timme utan det måste ha varit något annat dom klagade på. Djurskyddslagen finns på Jordbruksverkets hemsida vilka är dom som utformat lagen och föreskrifterna och jag kan lova att där står inget om några 6 timmar däremot står det att katter ska ses till minst 2 gånger per dag.
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 16-09-2015, 19:55) *
Nu är det inte kommunen som har djurskyddsinspektörer som gör hembesök utan Länsstyrelsen och det är också dit man ska vända sig med eventuell anmälan. Aldrig i livet att han avlivade sin katt för att han inte såg till den var 6:e timme utan det måste ha varit något annat dom klagade på. Djurskyddslagen finns på Jordbruksverkets hemsida vilka är dom som utformat lagen och föreskrifterna och jag kan lova att där står inget om några 6 timmar däremot står det att katter ska ses till minst 2 gånger per dag.


Som jag skrev kontakta djurskydd inspektörerna.
Dessutom tror jag mer på min kompis om hans katt än dej.

Ja en del slänger ut sina överblivna kattor när det inte passar längre ....
Whiskuchi
En katt ska enligt lag ha tillsyn minst två gånger per dygn. Var sjätte timma stämmer inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon