Full version: fågelholk
vanjalarsa
hur ska man på bästa sätt...(både för träd och fåglar....) sätta upp en holk?
Känns inte bra att spika i trädet...men hur gör man? hur högt måste det vara? väderstreck ?
mycket tacksam för svar !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Huggorm
Jag brukar sätta en skruv i sidorna av holken högt upp och sedan knyta ett snöre i dom och runt stammen, ovanför en gren. Snöret skall sitta löst så trädet kan växa och det får inte vara för tunt. Helst skall man lyfta lite i holken varje höst och flytta snöret till en ny plats men jag har inte sett några tecken till att trädet har börjat växa runt snöret.

Det sägs att man inte skall sätta holken på södersidan träd för att det blir för varmt då, men andra säger att det är en myt. Höjden verkar inte vara kritisk, jag har sett fåglar bo i naturliga hålrum i träd på 1,5m höjd. Men jag brukar sätta på 3-4m så åtminstone vissa rovdjur inte kommer åt och så att man kan gå förbi utan att stressa fåglarna allt för mycket.
vanjalarsa
Tusen tack för jättebra tips!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon