Full version: Svamptråd 2014.
Gossen Ruda
Dags att börja skryta lite. Idag gjorde jag en svamptur och hade faktiskt tur. Inte så mycket kantareller men två gula trumpeter. Fast sopparna dominerade, det börjar poppa upp soppar överallt. Karl Johan, aspsopp, björksopp, två sorter, sammetssopp. Efter förvällning blev det 4 påsar a 200 gram för infrysning, plus lite till middagen.
*Stintan*
Grattis! Här finns ingen svamp för det har regnat alldeles fö lite sad.gif
Gossen Ruda
Skogen är full med svamp, det var längesen jag såg något liknande. Karl Johan överallt och inte mycket som är maskigt. Jag kokar och kokar och fryser in. Finns även mycket björk- och aspsopp. Få kantareller.
Gossen Ruda
Passar på att ställa en fråga. Blåfärgningen av vissa soppar är ju inte farligt, jag hade ett svårt jobb att övertyga min mamma en gång i tiden, men beror det på? En oxidering är det ganska säkert men av vad till vad? Hittar inget svar på nätet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2014, 08:40) *
Passar på att ställa en fråga. Blåfärgningen av vissa soppar är ju inte farligt, jag hade ett svårt jobb att övertyga min mamma en gång i tiden, men beror det på? En oxidering är det ganska säkert men av vad till vad? Hittar inget svar på nätet.


Jag letade nu i tyska sidor varför? När den kommer i kontakt med luftens syre blir den blå, det var det enda jag kunde hitta.

Det är många som inte äter dessa svampar.

När jag var barn så plockade vi mycket svamp och ofta. Restaurangen i byn ville ha svamp men helst kla<ra för stekpannan och det var mycket jobb. Men ingen svamp som blev blå/svart vid stekning, fick vara med.

Jag blir nästan avundsjuk när jag hör att det finns så mycket svamp men tyvärr själv inte längre kan gå i skogen.....

Elisabeth
Gossen Ruda
Då kanske det känns lite bättre nu för sötebrödsdagarna är över. När jag plockade i fredags var det knappt något som var angripet. Igår var det en del skador och idag var det normalkraftigt med larver, dvs jag fick slänga mer än jag kan använda. Det hängde på någon dag. biggrin.gif
Gossen Ruda
Kan avsluta denna svamporgie mad att meddela att ca 5,5 kg förvällda och infrysta svamppaket finns för vinterns behov.
Anki på Öland
Hittar ingen "skogssvamp" här men däremot rejält med fina Stolta Fjällskivlingar.
Gossen Ruda
En märklig historia rullas upp fn. På ett torg i Göteborg stod en man och försökte sälja svamp, brun flugsvamp. Efter att en torgbesökare slagit larm slutade han. Enligt uppgift vet han nu att svampen är giftig men tar ganska lätt på den uppgiften. Han var inte heller rigistrerad som försäljare men är det nu. Dessutom föremål för en polisutredning... http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.247731...-svampen-hittad
gunsta
Igår bekantade jag mig med mandelkremlor - intressant svamp som faktiskt smakar mandel när man tuggar på skivorna. Svampen här i Uppland är nog på 'g' s a s - på 'min' lilla stig intill torpet, väller det upp svamp nu. Massor och åter massor.

PS: Hörde förresten om en olycklig svampförgiftning i helgen - en person plockade vit flugsvamp och tillagade en stuvning och åt - tillståndet är mycket allvarligt för vederbörande.
Gossen Ruda
Svamporgien fortsätter, ytterligare 1 kg svamp till frysen. Kollade upp en sak och upptäckte att jag gått förbi en god matsvamp, blodsopp. Jag har alltid undvikit soppar med röda spormynningar men det var fel.
Huggorm
Här är också mängder med svamp av alla sorter utom kantareller som det är relativt få av. Taggsvamp har jag heller inte sett men det kan vara en tillfällighet.
Gossen Ruda
Jo, inget kantarellår precis. Jag har hittat en taggis.
Gossen Ruda
Svampen går fortfarande till. Lite mindre soppar men jag har fått nästan ett kg gula trumpeter plus lite kantareller. Även trattarna har börjat.
vildvittra
Kremlorna sjunger på sista versen, blir det inte regn kommer de nog ej åter
Karl Johan med sällskap är försvunnet, men kantareller gå fortfarande att finna
I sthlmsområdet. Den bleka taggsvampen är på tillväxt ( hurra!!)
Svarta trumpetsvampar står som spön i backen när man väl ser dom
Trattkantareller eller rödgul trumpet har jag ej sett skymten av- de är nog så små att de ej syns än

Vilket svampår!!! Själv höggravid och rörelsehindrad, pekar ut mina ställen till pojkvännen som samlar Korgvis med matsvamp. Hoppas på ett liknande år nästa år!

Svamptorken går varm hemma
Gossen Ruda
Förra helgen började det mattas av lite. Det fanns fortfarande en del soppar, taggsvamp och lite kantareller och trattar. Men de var torra, det behövs regn. Och regn har vi fått men det gör nog verkan först nästa helg.

Jag har varit lite nyfiken på blåfärgningen av sopparna och letat på nätet. Hittade inget så jag ringde Botaniska trädgården och pratade men Magnus Neuendorf, om nu stavningen stämmer. Han bollade mig vidare till Robert Daun som visste en del. Han skickade en länk som jag nu delger er. Engelsk läsövning. Det finns tydligen flera komplicerade ämnen som ingår. http://www.fungimag.com/fall-2010-articles/BoletesLR.pdf
Anki på Öland
Gick över ett gärde idag som jag går på lite nu och då och har aldrig tidigare sett någon ätbar svamp - idag växte helt plötsligt Karl Johan och Blodriskor där smile.gif och hemma hade jag kvar stolta fjällskivlingar jag hittade i förrgår.
[attachment=82186:141024.jpg]
Gossen Ruda
Det var sent på året. Sådana såg jag för ett par månader sen. Fast vem klagar? laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon