Full version: Vilken geting?
vildvittra
Denna väldigt lilla geting huserar kring oss ute kring vaxholm
Den är mycket mindre och mörkare än en för mig "vanlig" geting
Väldigt aktiv och med en tydlig midja tycker jag den liknar bålgetingen fast mkt mindre ( ca 1cm lång)

Annars har den ett klassiskt getingansikte så det är definitivt inget bi:)

Finns det någons som vet vilken sorts geting detta kan vara?
( riktigt svårfotad var den därav otydliga bilder sad.gif
Gossen Ruda
Att bestämma en geting från ett eller två suddiga foton är inte möjligt, man måste ha en närbild på ansiktet mm. Rent spontant tycker jag att det är en hane pga de stora antennerna.
vildvittra
Jag lyckades efter mycket möda få några ansiktsbilder på en krabat av samma art
Denna var dock något större. Det är inte lätt att ta bilder på getingar i ständig rörelse
Gossen Ruda
Nu har jag inga bestämningsnycklar här men jag tror det är en Vanlig geting.
Bengalow
Jag tror att det, enligt Nationalnyckeln sida 309, är en Nordgeting - Dolichovespula norwegica. Vanlig geting har inte så smala gula tvärband. Dessa är också (nästan) helt raka, utan "krusiduller". De kan bli 11-14 mm, och är förekommande i hela Norden.
Gossen Ruda
Fast detta är en hane och de kan ibland variera kraftigt. Detta troligen pga att de bara har en förälder. Gäller alla stekelhanar.
vildvittra
Vad tror ni om denna? http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dolichovespula_media

Känns som jag är min geting på spåren smile.gif

Den är mindre än en "vanlig" geting och rätt mörk i färgerna
Bengalow jag blir nyfiken på din bok! Vad heter den ( och författaren?) internet kan inte alltid ge svaren såsom böcker smile.gif
Gossen Ruda
Vespa vulgaris, Vanlig geting, säger mina nycklar. Beträffande D. media så är det vår näst största geting, bara bålgetingen är större.
Bengalow
Nationalnyckeln är ett enastående verk, som givits ut under ett antal år. Regeringen beslöt att dra in statsbidraget för vidare utgivning, efter ett 20-tal band, och det blir bara ett till. Det är ett verk som skulle behandla hela Sveriges flora och fauna, men som sagt, det är slut nu, men de utgivna böckerna finns att köpa ännu Googla på "Nationalnyckeln" vetja!
Bengalow
...Dubbelt infört, sorry!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon