vildvittra
Har iakttagit minst två fall av väldigt sega gigantiska snylthumlor
Båda fallen verkar väldigt klumpiga,kan inte flyga utan kravlar mest runt
Körsbärsträden står i full blom men jag tycker att det är bedrägligt tyst kring blommorna
Hänger detta direkt ihop med vårt bakslag i vädret i Sthlm och Sverige i överlag?

Tittade efter kvalster men såg inga tecken på att dessa två var angripna
Fjortispower
Kanske berusade humlor? Det enda jag ser hos humlor är att de antingen är alkoholpåverkade eller hypnotiserade av blommornas nektar...
Gossen Ruda
Det är väldigt lite humlor i år tycker jag. Inte helt tomt men mindre än vänligt. Jag såg även snylthumlor ute ovanligt tidigt. Tror vädret och den konstiga vintern kan vara orsaken.
vildvittra
Håller med dig Ruda
Det känns som drottningarna vaknade antingen för tidigt
Eller snudd på för sent,nu blommar blåbären för fullt
Samtidigt med körsbär och snart äpple och det känns inte som drönarna riktigt finns där för att samla pollen

Hoppas sommaren blir lång och stabil så chanserna ökar för flygfäna
Man blir ju orolig när man läser som larmrapporter utomlands där humlor och vildbin börjat smittas av bakterier som förr drabbat bara domesticerade bin
De samhällen som finns i det vilda är mycket mindre än storkolonier efter människans mått
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon