Full version: Humlegodis
Monarda
Vill man se till att dom första humlorna har något att livnära sig på kan jag rekommendera att man planterar en tidigblommande skärmtry.
Det surrar för fult i busken av olika humlor smile.gif Frågan är vilken sort är det på bilden? Trodde först att det var en hushumla men den hade inget vitt på rumpan.
[attachment=80984:DSC_0132.jpg]
Gossen Ruda
Svårt att säga då men om den var brun på rumpan troligen en Åkerhumla.
Monarda
Inget brunt på rumpan heller, mörk hela vägen. Märkligt, hittar inget i fälthandboken som stämmer.
kerstin z5-6
Sälg verkar populär här.
hattstugan

Här är det Lungörten som är mest välbesökt av vårblommorna
Gossen Ruda
Kollar i min litteratur när jag kommit hem i kväll.
Gossen Ruda
Trogen en melanistisk Åkerhumla. De kan variera ganska mycket med nästan helt svart eller brun bakkropp.
Motti
Gurkört och Digitalis verkar vara poppis här ,lika så Lupiner ,tror hummlor gillar stora blommor med klockkroppar då de är lätta att burra sig in i och sammla pollen ur :)Har satt upp min Biholk och där är det full rulle nu :)Ullbin med fler .
gunsta
Nu i denna kyla (dagtid alltså) är krusbärsbuskarna populäraste tillhållet för humlor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon