Full version: Små bitska odjur
zaaritha
Jag har fått 15-20 bett av nå´t katterna drar in!
Det svider rejält o kliar! Blir stora blemmor---

C tog en på min rygg, men han krossade den-- direkt!
Han sa att den var minimal o grå............
Monarda
Med största sannolikhet är det fågelloppor, brukar dyka upp den här årstiden. Det är obehagligt men den sortens loppor överlever inte inomhus till skillnad från kattloppor som måste behandlas.

http://www.lakartidningen.se/Functions/Old...articleId=14419
kerstin z5-6
Ja fågel eller sk snöloppor, dras ina av katter men dör-banna katterna från sängen ett par veckor så går det över
zaaritha
Tog en på armen i går! Ca 3mm, grå. Hade bitit sej fast, bakkroppen" stod upp".
Blev stora blemmor, sved rejält. se´n kliade det o svullnade upp. Hann få 4 bett på
nå´n sekund!
Äckligt!
pejori
CITAT (zaaritha @ 26-04-2014, 00:11) *
Tog en på armen i går! Ca 3mm, grå. Hade bitit sej fast, bakkroppen" stod upp".
Blev stora blemmor, sved rejält. se´n kliade det o svullnade upp. Hann få 4 bett på
nå´n sekund!
Äckligt!

trostar.gif Fy då.
Du får hålla katten från sängen över sommaren.
zissi
Inget vidare zaaritha sick.gif . Hoppas det ger med sig snart yes.gif .

Jag fick också ca 15 bett efter en utedag under påskhelgen. 7 bett satt nästan på rad på magen i navelhöjd och sen några på benen och några på armarna. De kom nog nästan samtidigt och kliar otäckt. Jag kände nåt som kröp på min hals så tydligt på kvällen och jag i min iver slog med handen så hastigt så vi fick inte reda på hur krypet såg ut eller var den hamnade heller. Usch, gillar inte fäflugor, fästingar, loppar o. dyl. Vår pudel är ju med oss jämt så där när vi är ute så vet inte om han drog med nåt till oss eller om de fulingarn hoppade på oss direkt. Betten kliar mycket några dagar men nu börjar de flesta ge med sig.
kerstin z5-6
typiskt fågel loppor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon