Whiskuchi
Jag har en kameraholk ( http://www.ustream.tv/channel/livat-i-holken ) uppe och ett par pilfinkar har byggt en hel del där. De bygger dock främst på förmiddagarna och igår eftermiddag var det jättemycket humlor - eller ja, det kanske bara var en humla men den var där vid upprepade tillfällen. Den kröp in och ner i pilfinkarnas bo där den stannade i upp till en halvtimme innan den gav sig iväg. Fåglarna har byggt med "tak" så jag ser inget när de är nere i boet.

Vad gjorde humlan där nere och om både fåglar och humla bestämmer sig för att de vill ha holken, vem vinner?
Whiskuchi
[attachment=80654:humla.jpg]

Då var det eftermiddag, dags för humlan att ta över!
Whiskuchi
Jag har dragit upp volymen och det hörs ett svagt... knastrande? Nästan knaprande, när humlan är inne.
hattstugan

Knaprandet kan betyda att humlan samlar bomaterial från väggen!
Det låter så om getingarna iaf!
Gossen Ruda
Trots att jag vet mycket om humlor så vet jag faktiskt inte vad humlorna bygger sina bokokonger av, så vad knaprandet är vet jag inte. Dock ser och vet jag att det är en Hushumla som fattat tycke för holken, de bygger gärna i holkar. Någon kommer att vinna och jag tror det blir fåglarna.
Whiskuchi
Jag kanske skulle bygga ett gäng holkar med mindre ingångshål och hänga upp också? Så humlorna blir ensamma om dem menar jag wink.gif Gör jag det till hösten kan jag lägga i fåglarnas bobal när jag tömmer fågelholken, har läst att humlor gärna använder gamla fågel- eller musbon.

Dock kanske ett annat läge än mot norr är mer fördelaktigt för humlor?
Gossen Ruda
God idé men bli inte förvånad om det kommer getingar istället. smile.gif Ett ingångshål på 15 mm är bra. Jag tror inte man behöver boa åt dem men lite fjolårsgräs skadar inte. Inte för solgassigt, värme kan de skapa själva men för mycket värme kan bli skadligt.
Whiskuchi
Ack ja, getingar har jag fått i obebyggda fågelholkar tidigare. Får hänga dem där vi sällan vistas wink.gif
Whiskuchi
Idag har jag bara sett fåglarna sticka in huvudet lite fort och sedan flyga därifrån, det är bara humlorna som går in.
(buhuuu, jag vill hellre ha fåglar! sad.gif )
Whiskuchi
Det svänger fort i djurvärlden, nu har jag inte sett till humlan på flera dagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon