Full version: Spillningar
Skruttis
Här kommer en riktig skitfråga, rent ut sagt. flirting.gif

Går det att avgöra vilka djur som lämnat dessa högar?
Jag vet att kvalitén på bilderna tyvärr är dålig men jag är väldigt tacksam om någon vill försöka identifiera.

Tackar på förhand!

gunsta
Hej Skruttis! - är bajset färskt?
Skruttis
Hej Gunsta!
Den första högen verkar halvtorr men den andra verkar ganska färsk.
gunsta
Nr 2 - tror jag är rävens visitkort. Den första är lite svårare - rådjur kanske - deras bajs är ofta mindre men bajset kan också sitta ihop och bilda större klumpar.
Skruttis
Tack snälla du!
Tyckte detsåg så konstigt ut med en "ihopsatt" stor klump. Det är väldigt gott om både rådjur och älg där jag hittade de här högarna.
Tråkigt att höra att den andra är från räv men desto viktigare att få veta.
thanks.gif
gunsta
Jag brukar tänka på storleken på bajset - om det ser stort ut så kommer det ut ur ett större djur - men det stämmer inte alltid heller - eftersom viss djur bajsar 'lite lösare' s a s - typ grävling som ofta har ett speciellt ställe där den gör sitt behov. Vi brukar ha en 'grävlingtoalett' väldigt nära vårt torp, efter en stig. Det är bra för då kan man hålla koll på dom och se om dom är aktiva.
Skruttis
Hej igen Gunsta!

Så grävlingen lägger sitt i samlade högar?

Har du något tips på hur jag kan se om det finns "aktiva" rävar på ett visst ställe?
Förutom att jag ser om de börjar gräva en ny lya.

Jag hittade en hög med stora svarta vingpennor (heter det så?) men allt annat var borta/uppätet.
Kan det tyda på att det är en räv som tagit fågeln?

Ledsen att jag är tjatig och frågar, men det är viktigt för mig att hålla koll på vad som händer på ett visst ställe.
Gossen Ruda
Rovfåglar drar ut vingpennorna med hjälp av näbben. Därför är skaftet helt och man kan ofta se var fågeln hållit för skaftet är hopklämt. Räven biter av vingpennorna. Räven äter på marken men en rovfågel flyger oftast upp på en sten eller i ett träd, dock inte alltid.
Skruttis
Hej Gossen Ruda

Aha, så det är en sådan gynnare som varit i farten.
Runt "fyndplatsen" är det stora kraftiga granar och rovfåglar är det väldigt gott om här.
Kikade på vingpennorna för en liten stund sedan och de är hela samt att en del har något märke på skaftet. Kunde inte se alla då det ligger älgbullar över vissa.

Stort tack för ditt svar! thanks.gif
Tur för mig att det finns så många naturkunniga här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon