Whiskuchi
Jag vet att det finns listor över vilken håldiameter fågelholkar bör ha för olika arter. Men är det önskade mått eller absoluta minimimått? Jag har en holk med 28 mm hål, är det helt uteslutet för talgoxar? Jag har nämligen sett en talgoxe sitta där flera gånger men den går aldrig in, sticker bara in huvudet.
Myosotis
Man kan säga att det är idealmått. Så litet hål som möjligt ger skydd mot predatorer (t.ex. ekorre, skata) och mot större medkonkurrenter om holken. Svartmesen t.ex. har bara en chans att få holken om talgoxen inte kommer in genom hålet. Men mesar kan också häcka i starholkar eller mesholkar med upphackade hål.
Så när man sätter upp holkar är det bra att sätta upp många och olika. De exakta måtten på holken är inte så viktiga, bara inte bottenytan är alltför liten (mesar lägger färre ägg i för små holkar). Hålet behöver inte vara runt eller i mitten heller. Vad som är viktigt att tänka på är att framsidan inte får vara för slät på insidan, ungarna måste få fäste med klorna så de kan klättra ut.

Din holk funkar bra för talgoxe. Vissa individer verkar t.o.m. föredra för stora hål. Blåmesar har jag märkt gillar nödutgångar, alltså gamla holkar med två hål eller ett hål och en springa. Nötväckan minskar själv hålet till önskad diameter.
Whiskuchi
Jag har fler holkar men just denna är den jag helst får gäster i för den är försedd med webbkamera smile.gif Tog en rasp igår och vidgade hålet en aning, just för att öka utbudet av potentiella hyresgäster.

(om någon är nyfiken sänder jag på http://www.ustream.tv/channel/livat-i-holken fast än så länge har det som sagt inte hänt mer än att en talgoxe stoppat in huvudet och kikat runt lite)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon