Full version: Minns du, Ruda?
amaira

En gång för många herrans år sen - eller nått - visade jag en bild på en skalbagge som bitit sig fast i tungan på en humla. (har sökt på sajten, men finner inte inlägget)

Du sa, Ruda, att du trodde att det var en art av fuktbagge som transporterade sig mellan blommor - humlebo på detta vis, har jag för mig. Var det din bror som visste/hade information? Har du en bror över huvud taget, eller har jag drömt...

Du (eller din eventuella bror) gissade (eller till och med visste) artnamn på fuktbaggen. Tror du att du kan göra om bedriften att artbestämma den åt mig?

Det skulle vara himla intressant att veta. Ska på entomologmöte på lördag, och tänker ta med bilden.
Gossen Ruda
Jag kommer ihåg lite. Min bror blev inblandad för han har en sådan bagge i sin samling, som jag har hittat åt honom en gång. På en humla. Han visste dock inte mer. Sen pratade jag med en skalbaggskille i vår entomologklubb och han visste lite mer, familjen bl.a., men kunde inte säga arten för det finns flera snarlika. Det är vad jag kommer ihåg. Humlan är fö en Mörk jordhumla, Bombus terrestris.
amaira

Tack för snabbt svar!

Visst var det så att det var just tungan som baggen brukade bita sig fast vid när humlan sög nektar? Och att humlan, när den inte kunde frigöra sig, flög hem till boet, vilket var baggens intention?
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 31-01-2014, 06:50) *
Tack för snabbt svar!

Visst var det så att det var just tungan som baggen brukade bita sig fast vid när humlan sög nektar? Och att humlan, när den inte kunde frigöra sig, flög hem till boet, vilket var baggens intention?

Tror det.
amaira

Naturen är häftig, med alla "trix" den hittar på för sina varelser. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon