xlxl67
Från Joackim Lyths dagbok: http://literature-connoisseur.blogspot.se/...ths-dagbok.html

" dock undskapp en stor del av dessa bovar, som sig under aktionen in uti villa skogar och moras retirerat."

Moras är ett uttryck som jag stöter på ofta i böcker från gamla tider.
Vad är det för ngt o hur kan den se ut? Måste finnas idag med?
gunsta
http://www.svenskaakademien.se/svenska_spr..._natet/ordlista


Söker du så får du upp "sumpmark"
xlxl67
Tack smile.gif En vanlig sumpmark alltså...
Monarda
I "Främmande ord" kan man läsa att moras härstammar från medeltidslatinets mariscum, finns i fornfranskan - maresc och medellågtyskan - maras.
Där jag kommer ifrån i Dalarna använder vi ordet moras inte specifikt för sumpmark utan för att definiera ett överhuvudtaget otillgängligt område.
Huggorm
Förr trodde jag det betydde nedrasad morän, så som det kan vara i kanterna på grusåsar rolleyes.gif
Gossen Ruda
Blött och otillgängligt för min del.
amaira
Intressant! Nu har jag lärt mig något nytt. Jag har aldrig funderat över ordets betydels, bara tagit för givet, och varit inne på Huggorms linje.
Alphaville
CITAT (Huggorm @ 11-01-2014, 20:00) *
Förr trodde jag det betydde nedrasad morän, så som det kan vara i kanterna på grusåsar rolleyes.gif


Det trodde jag också... unsure.gif
Anna-Karin Lundberg
Då kan jag passa på att fråga er om ni vet hur det uttalas? Jag har sagt ungefär så här "mo-raas".
Huggorm
Betoning på A skall det vara, men det är väll vad du menar också
Anna-Karin Lundberg
Vad svårt att skriva hur man säger...
"mOraas" har jag nog sagt, men du menar mer "morAs" eller "morAAs"?
Spelar inte så stor roll, jag använder inte ordet så ofta, men har också sett det och inte tolkat det som "träsk".
Gossen Ruda
Jo, betoning på o och långt a. Det kanske kvittar med uttalet men det är inget trevligt ställe att befinna sig på eller vandra omkring i. biggrin.gif
amaira
Man kan träna på uttalet medan man traskar runt i träsket ... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon