Full version: Hur locka vilda bin?
vildvittra
Bibatterier har jag läst om, ett sätt att hjälpa solitära bin att överleva
Nu till våren skulle jag vilja göra en insats för både bin och humlor och hjälpa till med bostad:)
Nu till frågan,hur ska ett sådant vara för att locka rätt kryp...vill inte ha getingar för nära,men bin är jag gärna granne med. Humlor har jag ett hum om med terrakotta krukor upp och ner på fat fodrat med mossa...så det är mest bin jag är helt okunnig om:)
Gossen Ruda
För det mesta brukar bin och humlor klara sig utmärkt själva, de är oftast inte kräsna utan bygger där det går. Bihotell i all ära, det viktigaste med dessa är nog att "vanligt" folk upptäcker hur bina kan bo. Någon större inverkan på beståndet har de knappast.

Om vi börjar med humlor så bygger de som du nämner i olika håligheter, ibland i hus men oftast i marken. Man kan försöka skapa bomöjligheter men notera då att getingar bygger på samma sorts ställen.

Solitärbin bygger alltid egna bon, vilket hörs på namnet, men ofta kan flera honor bygga nära varandra, aggregera som det kallas. En del bygger i ihåliga stammar och hål i trä men det stora flertalet gräver bon i marken. En del är kräsna och vill ha sand eller sandjord medans andra kan gräva i lera. För dessa kan det vara bra med en sandhög som får ligga i fred någonstans, gärna på en solig plats. Rovsteklar har samma preferenser som solitärbin.
amaira
Hej Vildvittra!

Jag har en hemsida du kan tita på om du vill, som just handlar om hur man månar mångfalden på enklaste vis. Sidan är visserligen för Mälaröarna (heter Mälarönatur) men det mesta funkar överallt.

Här står om trädgården: Mälarönatur

Jag sammanfattar lite. Det finns små saker man kan göra, som har stor betydelse. Till exempel: För de övervintrade krypen behövs MAT. Nektarblommor tidigt på våren, så de får energi att överleva och börja förbereda säsongens nya generation.

Detsamma gäller sen höst, och även en period mitt i sommaren då blomningen liksom tar en paus. Kontinuerlig tillgång till föda, är en av de viktigaste sakerna vi kan hjälpa både färilar, humlor och bin med.

Trevlig blommande uppgift, eller hur? Likaså att de har vatten under heta torra sommardagar. Läs gärna mer på hemsidan. smile.gif
Gossen Ruda
Utan att gå in för djupt i sammanhanget så vill jag komplettera Amaira lite. Det är inte så att om man planterar blommor så får man alla slags bin, många bin är ganska kräsna. Oligolekta kallas det. Vissa senflygande sandbin går bara på korgblommiga växter exempelvis. Jag tänker dock mest på tapetserarbin, dvs släktet Megachile. De är hålbyggare och bygger gärna i biholkar och liknande. De besöker olika växter men finns det ärtväxter kommer de dit i första hand. Vad man kan satsa på i trädgården är då exempelvis ginst och gullregn. Den sistnämnda är visserligen giftig men den går att stamma upp så inte barn kan komma åt fröbaljorna. På det lite mer marknära området så är käringtand mycket populär bland dessa bin. Har man någon kvadratmeter kärringtand får man säkert också ett revirhävdande ullbi som patrullerar blommorna och skrämmer bort andra hanar. Olika klöver är också populära.
amaira
Tack Ruda! Absolut!

Just kärringtand (även snarlika gulvial) är vilda blommor vars miljöer man ska vara rädd om!

Kärringtand vill ha ganska mager mark, och de magra markerna försvinner mer och mer. Och som Ruda säger, många inekter är knutna till just ärt- (och även klöver- och vicker- ) växter.

Bland sandbin, blåvingar och vitvingar finner man några. Med "knuten till" menar jag att växten används som värdväxt, dvs larverna växer upp på dem, på samma vis som människobarn växer upp på bröstmjölk och välling.

Inga värdväxter = ingen begbismat = inga vuxna bin eller fjärilar.

Ruda: " Har man någon kvadratmeter kärringtand får man säkert också ett revirhävdande ullbi som patrullerar blommorna och skrämmer bort andra hanar"

Menar du småullbi då? Jag har aldrig sett några patrullerande bin runt mina kärringtänder. Och aldrig sett småullbi (de kanske finns fast jag inte känner igen dem).

Storullbi har jag däremot gott om. Och de är för härliga när de (hanarna) patrullerar sina utvalda bestånd av stinksyska, hjärtstilla, och lammöron!
De hovrar stilla i luften, flyttar sig blixtsnabbt till en annan plats och fortsätter hovra. Ser de en hona gör de ett snabbt "utfall" och parar sig med henne, för att sedan fortsätta sitt patrullerande eftert fler honor.

Andra hanar jagas bort, de får finna sina egna revir.

Eller när honorna samlar ihop ludd från lammörats mjukhåriga stjälkar och blad, och samlar ihop under magen, hophållet av benen.

Här är några bilder på storullbi. Den första visar en patrullerande hane, och den sista en hona som samlar "ludd" mellan benen, för att ta hem och bädda i sitt bo.
hattstugan

Aha! Det såna små insekter jag har! Här finns gott om bla Kärringtand och olika klöversorter naturligt!
Har undrat vad det är för små insekter som står stilla i luften och sen pilar iväg blixtsnabbt!
Här lär man sig något nästan varje dag!
Tack för att ni delar med er av kunskap och bilder!
amaira

Ha Ha Hattstugan (woops, stammar jag?) biggrin.gif

Det finns fler insekter som gör så där. Blomflugor till exempel. De är mycket vanligare, finns i många färger och former och storlekar, hovrar omkring blommor av alla de slag, och "byter läge" snabbare än ögat hinner med!

Olika insekter föredrar olika sorters blommor. Så vad det är för flygfä, kan man delvis ringa in genom att veta blomman/blomsläkte. Eller utesluta. Fast inte helt och fullt, eftersom flera olika insektsgrupper använder samma blomsläkten.

Var glad över kärringtänderna! Och klöversorterna. Och var rädd om dem.
amaira

Hur skiljer man på bin och flugor då?

Själv ser jag snabbast skillnaden genom att titta på ögon och antenner!

Skickar med några bilder på blomflugor, som ofta hovrar. Jämför just antennerna och ögonen, så ser du.

Jaja, jag vet, antalet vingar också förstås (di-ptera -flugor på latin - betyder två vingar, inte fyra som bin), men det tycker jag är krångligare att snabbt se, ute i fält.

Dessa flugor på bilderna, har ca samma storlek som ett "vanligt bi". Men blomflugor finns som sagt i alla storlekar, mellan millimetrar till centimetrar (högst två cm tror jag).
Biggan_
Hej amaira! Så kul att se dej här igen. Jag har saknat både dej och dina fina flugbilder!
Gossen Ruda
Jo, småullbi menade jag. Glömde specificera. Finns den är den lätt att se, ett litet knubbigt bi som flyger runt runt och inspekterar sitt revir. Hanen landar sällan. Storullbiet är sällsynt här på västkusten, det enda stället där jag vet att jag ser den varje gång är på Botaniska trädgåden. Annars hittar jag bara något exemplar då och då. Ett annat sätt att skilja på flugor och steklar är att flugorna pumpar och andas mer med bakkroppen än bin. Kanske har de en mer energikrävande flygning.
amaira
Hej Biggan! Kul att se dig med!

Småullbi, okej. Nej, den har jag inte, för jag skulle ha noterat den i så fall. Jag har falkögon i mina marker.

Det där med andningen har jag inte tänkt på. Ska kolla noggrannare när den nya säsongen tagit fart.
vildvittra
Tack för alla svar:) Amaira vilken bra sida där ska jag kika fler gånger:)

Måste rekommendera en jättebra dokumentär om honungsbin och deras liv i olika delar av världen
"more than honey" heter den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon