Full version: Hej på er alla!
amaira
Hej alla. Kul att se er! Framför allt gillar min dator Odla nu igen. Min dator har vägrat Odla en mycket lång tid, men nu har det gått över.

I stället är det ett annat forum jag varit på, som nobbas nu. Min dator är inte klok i huvudet, vem kan begripa sig på en dator?

Jag tänkte prova att fråga om någon (det är bergans Ruda jag siktar in mig på nu igen ... blush.gif Hej Ruda! ) som törs gissa släkttillhörighet på detta lilla bi, som på bilden sitter på ett björkblad. Fotad 3 sept 2012. Jag tycker bakkroppen ser insnörd ut mellan tergiterna. Kanske en synvilla bara? Eller är det ett kännetecken för något? (som för knutsteklarna t.ex. - Cerceris.)

Dålig bild, vet, flåt.

Hälsningar från amaira. shy.gif
Gossen Ruda
Hej och välkommen tillbaka, long time no seen. biggrin.gif Jag har saknat dig. Beträffande biet, jo det är ett bi, så får jag återkomma i kväll när jag kikat lite i lådorna. Rent spontant vill jag säga Halictus/Lasioglossum men jag är lite ringrostig beträffande bibestämningar just nu.
amaira
Känns bra att vara här igen. tummenupp.gif Biringrostig (lättläst ord, eller hur?) i slutet av december är lättförståeligt.

Hurdan bisamling har du? Den är stor har jag förstått. Innehåller de flesta arter, utom snäckmurarbi, väggbi och några andra arter som har flytt fältet hit upp till mig, för att undvika din håv?

Vad har du för kryp i dina samlingar? Har du många lådor, du har ju hållt på länge.

Faktiskt har jag också lärt mig preparera insekter till slut, men har ingen större vana. Har dock tillgång till en större skalbaggssamling, och en del rovsteklar, som jag får botanisera bland när andan faller på, via en entomologvän. Det är himla spännande och kul.

smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
Anledningen till ringrosten är att jag i det närmaste har haft ett sabbatsår. Totalt 46 steklar insamlade, det brukar vara minst det 10-dubbla. Orsak den miserabla våren och div olika skador på min lekamen. Nya tag nästa år.

Jag samlar alla typer av steklar förutom parasitsteklar. Totalt antal just nu 6700 djur. Av dryga 300 svenska biarter har jag hittat drygt 100, Västsverige är inte den optimala stekelbiotopen. Sen har jag en gammal fjärilsamling från 60-70-talet med drygt 1800 djur.

Biet ja, jag vidhåller någon Halictid men är osäker.
pejori
"Sticker emellan med ett."


Blir så glad att se dig Amiria. tummenupp.gif
amaira
Jösses, härliga samlingar du har Ruda! Vilken skatt!

Nä parasitsteklarna är svåra, för att inte säga många. Många är vackra och spektakulära, och de kan få mig att tro att just denna vore väl inte så svår att artbestämma. Men har med tiden förstått bättre.

Menar du Halictus då? Något bandbi. Eller helt enkelt någon Halictidae - med alla underliggande taxa?

Det är i och för sig inte så viktigt. Jag har barza det där fotot, och vet inte om jag skulle lära mig något mera av att känna till namnet. Fast gruppen är förstås intressant.

Hittade du något roligt i somras då, Ruda? Jag har några härliga lokaler här i närheten med läppstekel, bivarg och Mellinus arvensis. Något du vill ha?

"Närheten" är en sanning med modifikation. Fågelvägen är det bara några kilometer, men med Mälaren emellan blir det tio mil att köra fram och tillbaka!

Något av det mest spektakulära från förra våren, är när jag hamnade mitt i en svärmade flock av vridvingehanar! På sälgsandbilokal. Har några läckra bilder - fast kanske inte allra bästa kvaliteten, de är ju liksom ganska små de där krypen som lever sina liv i bakkroppssegmenten av bin.

Pejori! Detsamma!! smiley_small_hug.gif


Bild 1. Vridvingar i parning på sälgsandbi.

Bild 2. Vridvingehane (fotad i plastpåse)

Bild 3. Vridvingehona som kikar fram ur bakkroppen på sälgsandbi.

Gossen Ruda
Jo, Halictidae. Eller någon släkting, det är bara den allmänna känslan jag går på. Plus tidpunkten, många halictider flyger sent på året.

Läppstekel hade varit kul men den är extremt östlig och värmekrävande. Jag får vänta på klimatförändringen. biggrin.gif

Med så få samlade blir det knappast några nyheter, men jag lyckades hitta ett Glödsandbi här i min trädgård. Nordligaste fyndet hittills. Förra året betade jag av några sandtag neråt Halland och kom på ett par lokaler med Byxbi. Rolig bekantskap. Dessutom en sandig backe med så mycket Mellinus arvensis att jag häpnade. Kan inte vara roligt att vara en fluga där. laugh.gif

En annan nyhet som du kanske redan känner till är att Björn Cederberg äntligen har pensionerat sig. Fast han har kvar ett rum på SLU. biggrin.gif Så lätt blir de inte av med honom.

Vridvingar har jag bara sett som utstickande honor.
silos
Nu blev jag så glad för att du har kommit tillbaka!Jag har saknat dig och tänkt på dig!
Välkommen tillbaka! smiley_small_hug.gif
amaira
Tack Silos! Kul att se dig också!! (och så kramas vi lite smiley_small_hug.gif )

Glödsandbi, ååh, så vackert! Den 9 maj fann du den (jag är en sierska med magiska egenskaper! yes.gif )!

Och det lilla biet här ovan, bör vara en Lasioglossum, bör den inte? Enligt denna beskrivning, funnen på artportalen, av Göran Holmström den 22 sept 2012, (bild på fibblesmalbi, med kommentarer):

CITAT
--- Att det är en Lasioglossum syns på de vita banden på bakkroppen. De sitter i ovankanten av tergiterna! ... Hos Halictus och t ex Andrena denticulata sitter banden i nederkanten. Lätt att se om man vet om det. Lasioglossumarterna tillhör de bin som håller ut längst på hösten.


Sena arter, precis som du sa.

Vill du någon Bembix rostrata till din samling (om du inte redan har) så får jag skicka över till dig när sommaren mognat.

Nej, jag trodde att Björn var mycket yngre! Sådär 20 år kvar till pension! Kanske inte så mycket hår giggle.gif , men definitivt ser han väldigt ungdomlig ut!

Själv längtar jag till våren, jag har så många planer och viljor och idéer. Det finns så mycket att upptäcka, och jag vet var och hur jag ska leta nu. Kan livet vara mer spännande! HURRA för småkrypen! kiss.gif


(Ja, och så sådär som avlöjande, så såg jag givetvis din rapportering på artportalen. Så mycket var mina sierska-egenskaper värda)
Gossen Ruda
Jo, troligen en Lasioglossum. Fast jag vill lägga in en brasklapp till Görans beskrivning, många Lasioglossum saknar tergitband eller har mycket obetydliga sådana.

Jag bestämde fö de sista bina för i år idag, två honor av Halictus confusus - Kustbandbi. Den är rödlistad(NT) men vanlig här hos mig. De flesta fynden i Artportalen är från Skåne och Västkusten.

Tror Björn är 67 eller däromkring.

Jag skall fundera på Bembix.
amaira
Gillar brasklappar, såna är värdefulla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon