Full version: Fråga om lav
Monarda
Det finns ett ställe uppe i Älvdalens skogar där det växer mängder med intressanta lavar. Har tyvärr inga kunskaper alls och skulle behöva tips om någon bra fälthandbok.
[attachment=79557:DSC_0572.jpg]


[attachment=79558:DSC_0562.jpg]
CillaM
Vackra bilder på vackra lavar tummenupp.gif . Hoppas nån kunnig svarar dig
*Stintan*
Va läckert det är med skägglavar.

Vad sägs om denna fälthandbok....http://www.naturbokhandeln.se/sv/Search?search=Lavar

Samma författare har även skrivit en fälthandbok om mossor.
Monarda
Tack Stintan, det var ju precis vad jag sökte. Får bli en julklapp till mig själv.

[attachment=79560:P9170190___Kopia.jpg]

[attachment=79561:P9170205a.jpg]
Myosotis
Jag vet inte om "Steget före" (Mats Karström) fortfarande håller kurser, men du kanske kan kolla upp det. Det är väldigt givande. Kanske du kan hitta sällsynta arter i skogen hos dig som kan leda till att den skyddas.
Monarda
Tack för tipset Myosotis, lägger det namnet på minnet. (Eller rättare sagt; skriver upp det) Känns som ett nytt intresseområde har öppnat sig.

Hittade ett ex på Bokbörsen av "Lavar - en fälthandbok" för bara 120 kronor! tummenupp.gif
EKLO
Det är roligt med lavar, de håller sig still (till skillnad från t ex fåglar) och finns året runt (till skillnad från t ex blommor). Jag kunde lavar förr, men har tyvärr glömt det mesta. Dock fick jag på den tiden lära mig att riktiga skägglavar har ett segt innanmäte som är elastiskt länge om man drar isär - medan tagellavarna går av tvärt.

Lavar är ju väldigt bra indikatorer på hur luften är - vissa trivs i stadsmiljöer tom, andra (som skägglavarna) behöver väldigt ren luft. Tagellavarna ligger lite mittemellan - som jag minns det...

Det finns många bra böcker, med bilder, men så fort det blir ett riktigt intresse behöver man bra bestämningsnycklar vid sidan av foton.

Ut på lav-jakt, det är kul (även mossor!)
Piccante
Som EKLO skriver så är märgen i tagel och skägglavar annorlunda har för mig att den ena har vit märg och den andra brun? På bilden i första inlägget tror jag det är någon Usnea.
*Stintan*
CITAT (Monarda @ 08-12-2013, 11:25) *
Tack för tipset Myosotis, lägger det namnet på minnet. (Eller rättare sagt; skriver upp det) Känns som ett nytt intresseområde har öppnat sig.

Hittade ett ex på Bokbörsen av "Lavar - en fälthandbok" för bara 120 kronor! tummenupp.gif


Vilket fynd, grattis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon