silos
Jag har börjat mata fåglarna,de kommer och tigger vid fönstret varje dag nu.Detta gjorde de inte under sommaren förutom när de lär sina ungar varifrån de får mat,verkar det som.
Huggorm
Nej, jag har inte börjat än, naturen är full av frön just nu så de hittar lätt själv vad de behöver. Jag väntar nog till december innan jag börjar. Å andra sidan kanske man övertalar några fåglar som annars kulle flyttat söderut om att stanna genom att börja mata redan tidigt. Kan de klara vintern utan att flytta så har de ju ett rejält försprång när våren kommer.
malcolm
Har hängt ut några talgbollar från förra vintern och de verkar populära.
silos
CITAT (Huggorm @ 20-10-2013, 15:24) *
Nej, jag har inte börjat än, naturen är full av frön just nu så de hittar lätt själv vad de behöver. Jag väntar nog till december innan jag börjar. Å andra sidan kanske man övertalar några fåglar som annars kulle flyttat söderut om att stanna genom att börja mata redan tidigt. Kan de klara vintern utan att flytta så har de ju ett rejält försprång när våren kommer.


Hos mig finns endast de vanliga fåglarna som inte flyger söderut när vintern är på väg.

CITAT (malcolm @ 20-10-2013, 17:10) *
Har hängt ut några talgbollar från förra vintern och de verkar populära.


Det gör jag med.
EKLO
Jag matar året runt - det är kul att kolla vilka fåglar som kommer, och arterna varierar med årstiderna. Efter ett tag känner man igen de enskilda stamgästerna, det tycker jag är kul.
Motti
Började för tre veckor sedan här smile.gif Talgoxarna säger till här när det är dax de knackar på fönstrena flirting.gif Vi brukar göra åt en så där tre fyra säckar varje vinter plus talgbollar talg äpplen mm .
Monarda
Jag matar också året runt. Åtgången är inte så stor för tillfället då det är ganska varmt.
mullkärringen
Jag har köpt en säck solrosfrön och såg när jag öppnade den att fröna är svarta, inte strimmiga. Är det sämre kvalitet eller bara olika frön? Fåglarna gillar dom iaf smile.gif
*Stintan*
CITAT (mullkärringen @ 29-10-2013, 05:30) *
Jag har köpt en säck solrosfrön och såg när jag öppnade den att fröna är svarta, inte strimmiga. Är det sämre kvalitet eller bara olika frön? Fåglarna gillar dom iaf smile.gif


Läste just att de svarta t.o.m. är bättre än de strimmiga då de innehåller mer energi. http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plan...glarna-pa-fest/
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 29-10-2013, 10:48) *
Läste just att de svarta t.o.m. är bättre än de strimmiga då de innehåller mer energi. http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plan...glarna-pa-fest/


Det där med svarta fröer är lite sanning och lite myt. Är de av bra kvalite så är de riktigt bra men tyvärr så finns det överlag mycket mer skräpkvalite bland de svarta fröerna och det är oftast det man hittar i säckarna för typ 150:-. Inom branschen så har man ju olika kvalitetsgrader och alla sorter säljs ju medvetet i Sverige, de sämre har ju mycket skalrester och mindre kärnor osv.
mullkärringen
CITAT (*Stintan* @ 29-10-2013, 10:48) *
Läste just att de svarta t.o.m. är bättre än de strimmiga då de innehåller mer energi. http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plan...glarna-pa-fest/



Tack för svar och länken! Eftersom säcken var billigare än strimmiga frön och fåglarna gillar dom så kan ju skämma bort dom lite extra då smile.gif
Motti
Allvarligt så tror jag fåglarna skiter i vad det är för ränder på fröna !bara de får mat .
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 31-10-2013, 00:51) *
Allvarligt så tror jag fåglarna skiter i vad det är för ränder på fröna !bara de får mat .

Ibland är du för härlig, Motti. Inga krusiduller utan bara rakt på sak. biggrin.gif tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 31-10-2013, 00:51) *
Allvarligt så tror jag fåglarna skiter i vad det är för ränder på fröna !bara de får mat .


Tja ogillar man kunskap så kan man naturligtvis resonera som du.
malcolm
Jag köpte en stor hink med talgbollar från ÖoB för några år sedan och dem tyckte fåglarna inte om, undrar om de var för gamla...?
gunsta
Jag har också varit med om att fåglar ratat talgbollar - har tolkat det så att något är galet med dom då (talgbollarna alltså).
Huggorm
Nu har i alla fall jag också tjuvstartat säsongen genom att hänga ut en talgfylld kokosnöt, få se hur lång tid det innan fåglarna upptäcker den
pejori
Här ratas talgbollarna för mer fet föda, som jordnötter och solrosfrön.
När många i ett område matar, har dom råd att vara kräsna..

Gamla nötter och talgbollar, vägrar dom att äta helt.
Det är nog bara skator som håller tillgodo med det, men så är dom allätare också.
Foxley
Ute i torpet har vi mest talgoxe och nötväcka som vågar sig ned på tomten. De verkar glada i både talgbollar och solrosfrön. Nötter går också åt. Däremot så gillade de inte fröblandning, de roffade bara åt sig solrosfröna men lät resten ligga kvar.

Läste förresten att nötväckan bunkrar upp för vintern och har olika gömmor med frön för hårdare tider. Gör talgoxen likadant?
Jubbe063
Här hos mig är det ingen ide att mata fåglarna. De får söka sig till grannkvarteren där fågelmatning fungerar bättre.
theseraphim
CITAT (malcolm @ 31-10-2013, 12:57) *
Jag köpte en stor hink med talgbollar från ÖoB för några år sedan och dem tyckte fåglarna inte om, undrar om de var för gamla...?


Inte för att jag jobbar på ÖoB men pm det var deras egna märke så förstår jag det. Det finns de som kör med så hög fetthalt som möjligt och tar ut någon extra krona sen finns det de som medvetet drar ner och ersätter med tex vatten för att kunna få ett bättre utpris. Har ju köpt in en hel del fågelmat genom åren och haft kontakt med tillverkarna regelbundet så någonting har man lärt sig:)
Foxley
Våra hinkar med talgbollar kommer också från ÖoB men här ute går de åt som smör i solsken. Vi brukar hänga ut 10-12 stycken i veckan, då vi har skogstomt och mycket fåglar omkring.
Huggorm
Skumt, en talgoxe upptäckte min talgkokosnöt ett par timmar efter utsättning igår, men sedan dess har jag inte sett en enda intresserad fågel. Då är det ändå bra grejer från Hammenhögs
Flemming
CITAT (Huggorm @ 01-11-2013, 11:27) *
Skumt, en talgoxe upptäckte min talgkokosnöt ett par timmar efter utsättning igår, men sedan dess har jag inte sett en enda intresserad fågel. Då är det ändå bra grejer från Hammenhögs


Förmodligen lite för tidigt på säsongen,har själv provat men den blir hängande utan att någon vill äta...

Talgoxar och Blåmesar plockar endast jordnötterna,gråsparvarna/pilfinkarna äter lite av varje,ringduvorna är barnsligt förtjusta i skalade solrosfrön medan kråkfåglar som vanligt äter vad som bjuds...

Dom "riktiga" vinterfåglarna lyser fortfarande med sin frånvaro,så det är nog inte fel på din kokosnöt eller dess innehåll,det är nog snarare vädret som styr i vanlig ordning...

Hoppas du fick tag i en kokosnöt med mjukt innehåll för det finns "överlevare" i butikerna som med tiden har blivit gamla och hårda,ingen hit varken sommar eller vinter.
theseraphim
Talg blir hårt med tidebönen det brukar gå bra att värma upp det tex lägg det i ett varmt rum istället garaget. Är det typ -5 ute så ska man klämma till talgbollarna innan man hänger upp dem så kan fåglarna lättare få tag på småbitar.
Än så länge har det varit så varmt så fåglarna är inte så "på" än.
Huggorm
Nötväckan har i alla fall kommit igång nu
Monarda
Strunta i talgbollarna och köp riktig talg i stället, så vet man vad man får. Skär i lagom stora bitar, trä igenom en strip och fäst på lämpligt ställe.
pejori
Börjar bli dags här också, så man får väl ta en köprunda bland fröer och nötter.
gnon49
Har hängt upp 5 talgbollar men intresset är än så länge svalt hos fåglarna. Troligen för varmt väder och tillgång till föda i naturen. Såg en "herrbetjänt" hos lantmännen avsedd för olika frön med vattenbehållare. Funderar på att införskaffa en sådan så man slipper leta grenar att sätta maten i.
zaaritha
Hos oss, sa talgoxarna till i morse--att de vill
ha mat! De hackade på sovrumsfönstret, det
har de gjort förr om åren också!
Så nu har vi hängt ut jordnötshängare, talgbollar-o blandfrö......
Motti
Här har vi som sagt matat i en månad nu ! brukar gå åt en så där 3-5 säckar solrosfrön varje vinter plus talgbollar och jordnötter späck och äpplen . Det är ju inte bara fåglarna som äter här Ekorren har just nu bråda dagar wink.gif
Zixten
Nej, har bara börjat smått att mata dom innomhus a0a.gif men än så länge är det ingen som kommer och äter... no.gif

Men börjar väl bli dags att hänga ut mina matare och fylla med solrosfrön och talgbollar....
Brukar bli lite gammalt bröd som jag smular sönder ibland med...
Flemming
CITAT (Huggorm @ 01-11-2013, 11:27) *
Skumt, en talgoxe upptäckte min talgkokosnöt ett par timmar efter utsättning igår, men sedan dess har jag inte sett en enda intresserad fågel. Då är det ändå bra grejer från Hammenhögs


Jag hade fel om kokosnöten,fåglarna åt innehållet från baksidan av nöten medan jag tittade på framsidan slap.gif

Nu har jag vänt på nöten och snart är det dags för en ny,margarin är nog inte så bra i plusgrader så det bli till att köpa en komplett men därefter har nog kylan gjort sitt intåg och då blir det hemmalagat...
Whiskuchi
Jag har matat någon månad och haft både bergfink och steglits. Det har bara varit blåmesar, talgoxar, pilfinkar och gråsparvar förr, jag vet inte vad som hänt.
theseraphim
CITAT (Flemming @ 06-11-2013, 20:45) *
Jag hade fel om kokosnöten,fåglarna åt innehållet från baksidan av nöten medan jag tittade på framsidan slap.gif

Nu har jag vänt på nöten och snart är det dags för en ny,margarin är nog inte så bra i plusgrader så det bli till att köpa en komplett men därefter har nog kylan gjort sitt intåg och då blir det hemmalagat...


I år har hammenhög(Econova) även släppt mer i samma serie som kolosnöten bl.a. klocka gjord i löv som är dekorativ dessutom, sen var det något mer jag inte kommer ihåg sen jag beställde.
Flemming
CITAT (theseraphim @ 07-11-2013, 22:26) *
I år har hammenhög(Econova) även släppt mer i samma serie som kolosnöten bl.a. klocka gjord i löv som är dekorativ dessutom, sen var det något mer jag inte kommer ihåg sen jag beställde.


En bra ide´av Econova,den får säkert folk med "stylade" trädgårdar att bli lite fågelvänner nu till vinter,liksom dom designade fågelmatarna/husen som faktiskt inte skämmer även dyr stuga...
Granngården har kommit med "fågelpellets" i hink,tyvärr har inga av dom anställda kunna ge någon recension ännu men dom lovade att testa innan jag evt. slår till på en hink...
http://www.granngarden.se/product/vildf-gelpellets-gg-b-r

Du skrev tidigare i tråden "Inom branschen så har man ju olika kvalitetsgrader och alla sorter säljs ju medvetet i Sverige"
Kan man som konsument kontrollera detta eller får man gå på magkänsla ?

Whiskuchi: Skall jag tolka ditt inlägg att du fått fler arter på din matning ?
I så fall är det nog helt rätt,vintern är på väg och många fåglar från skogen och andra ställen som inte är så befolkade,söker sig till matningen.
"Meståg kallas födosökande blandflockar med olika arter av småfåglar som flyger från träd till träd för att hitta föda under vintern"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mest%C3%A5g

Som en parantes kan jag berätta att rödhaken hörs just nu på dom flesta ställen i Malmö med omnejd.






Huggorm
CITAT (Flemming @ 06-11-2013, 20:45) *
Jag hade fel om kokosnöten,fåglarna åt innehållet från baksidan av nöten medan jag tittade på framsidan slap.gif

Nu har jag vänt på nöten och snart är det dags för en ny,margarin är nog inte så bra i plusgrader så det bli till att köpa en komplett men därefter har nog kylan gjort sitt intåg och då blir det hemmalagat...

Här verkar de äta mest från den sidan som vetter in mot trädet, jag tror de känner sig säkrare och mer bekväma där
Whiskuchi
CITAT (Flemming @ 08-11-2013, 20:56) *
Whiskuchi: Skall jag tolka ditt inlägg att du fått fler arter på din matning ?
I så fall är det nog helt rätt,vintern är på väg och många fåglar från skogen och andra ställen som inte är så befolkade,söker sig till matningen.
"Meståg kallas födosökande blandflockar med olika arter av småfåglar som flyger från träd till träd för att hitta föda under vintern"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mest%C3%A5g

Som en parantes kan jag berätta att rödhaken hörs just nu på dom flesta ställen i Malmö med omnejd.



Ja precis, just bergfink och steglits har jag dock aldrig sett förr trots att jag alltid matat.
hattstugan

Här smaskar fåglarna på Kardborre- och Gråbofrön!
Domherren och Steglitz såg jag idag! Pilfinkar,Trädkrypare,Blåmes och Talgoxar finns här året om!
Matar gör jag av princip inte det finns gott om mat runt här pga alla hästar som får mar ute!
Motti
Vi började mata fåglarna i början av oktober här !
Jubbe063
Alla kattrestauranger är öppna i mitt grannskap.
Flemming
theseraphim: Du kanske missade min fråga till dig,du skrev tidigare i tråden följande "Inom branschen så har man ju olika kvalitetsgrader och alla sorter säljs ju medvetet i Sverige, de sämre har ju mycket skalrester och mindre kärnor osv"

Var kan man få redan på kvalitetsgraden ?

Whiskuchi: Bara att gratulera till dom nya fåglarna på din matning,här är det precis tvärtom,alla gråsparvar och kråkfåglar har hittat hit,ja och några ringduvor som gärna äter här när det är lugnt och stilla...

Jag köpte förresten en sådan där "klocka gjord i löv" men ingen vill prova och jag förstår dom,var skall man sitta för hela "klockan" är insmord i fett...

Köpte hem margarin som jag skall blanda tillsammans med en massa fröer men nu blev det helt plötsligt massvis av plusgrader så det får vänta,fyller några kokosnötter som fåglarna har tömt under åren som gått.

Zaaritha: Kan det vara fönsterkittet domherrarna hackar på eller hackar/knackar dom verkligen på glasrutan ?
Monarda
Fåglarna fick sin egen adventsgran idag med extra godis i.

[attachment=79476:DSC_0865.jpg]
Flemming
Hembakat hjärta ?
Kokosnötterna har du väl själv fyllt men vad är det för "smet" du använder,smör,margarin eller en hemligt blandning ?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag skrev tidigare i tråden "Jag köpte förresten en sådan där "klocka gjord i löv" men det är ingen klocka,det är en stor grankotte slap.gif
Tror det är dags att börja på dagis eller Googla,innan man skriver...
Monarda
Flemming, allt är färdigköpt "fusk" från ÖB wink.gif
Gröna mormor
Hos mig äter dom solrosfröna och jordnötterna. Jag har även hängt ut en stor talgboll som dom knaprar på, men dom små talgbollarna är nog för gamla, för dom struntar de fullständigt i.
Anki på Öland
Ja något fel är det på talgbollarna för här äter dom inte på dom heller.
Flemming
CITAT (Monarda @ 02-12-2013, 07:12) *
Flemming, allt är färdigköpt "fusk" från ÖB wink.gif


A´köbemat,som Skåningarna säger...

Då är frågan,äter dom av maten ?


Gröna Mormor och Anki: Problemet med talgbollarna hade vi uppe förra säsongen och kvaliteten har definitivt inte blivit bättre...
Provade precis att krossa/mosa två talgbollar,en från Granngården och den andra är inköpt på Coop vars leverantör heter Nature for all seasons.
Lika torra,knappast något som "klibbade fast" på fingrarna så då kan det inte vara mycket fett i dom...
Hörde talas om att en leverantör som har 4% fett i talgbollarna och då börjar man förstå...

Nu när det tydligen skall bli kallare i landet,då kan vi passa på att göra "hemmagjorda" talgbollar av margarin och fågelfrön.
Åttio procents fetthalt borgar för en riktigt fet måltid och vill man,då kan man blanda flytande margarin med havregryn och lägga det på ett
fat eller en låg skål,väldigt populärt bland småfåglarna.

Glöm inte en skål/fat med vatten för även om det bara är några plusgrader så uppskattas det väldigt mycket av stora som små fåglar !
Huggorm
CITAT (Flemming @ 03-12-2013, 17:13) *
Hörde talas om att en leverantör som har 4% fett i talgbollarna och då börjar man förstå...

Är det ens tillåtet att kalla dem "talgbollar" då? Det är ju vilseledande.
Flemming
CITAT (Huggorm @ 03-12-2013, 17:50) *
Är det ens tillåtet att kalla dem "talgbollar" då? Det är ju vilseledande.

Så länge ingen vet och har testat innehållet,lite som det brukar vara,vi kör på tills dom (kunden) upptäcker det...

Personligen har jag bara hört men inte fått något bevis och sen kan man fråga sig om det finns en undre gräns för innehåll i fågelmat.
Tror tyvärr inte det är som med falukorv och andra produkter,där det skall vara en viss mängd råvaror...

Visst känner man sig lurad men kvaliteten går lite upp och ner,förra året var talgbollar med bäst före 14/7-2014 riktigt bra men just nu har jag
en hink med Granngårdens Limited Edition (talgbollar utan nät) och dom är torra.
Granngårdens med nät är nog lite fetare över lag men knappast så feta som "bäst före 14/7-2014",för dom var feta !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon