Full version: Svamptråd 2013
Sidor: 1, 2
Huggorm
Hur har det gått för er, har kantarellerna börjat dyka upp? Jag har hittat enstaka, men liksom allt annat är det sent i år
Gossen Ruda
Hittade en klunga just nu.
Eva i Skåne
Jag är skitsur ranting.gif Vi har ett kantarellställe på tomten. Jag har kollat in dom en veckan nu och tänkte att det var lagom att plocka imorgon.
Tidigare ikväll ser jag en granne gå där ifrån med påse i handen och jag hör honom prata med frun om kantareller. Maken till fräckhet ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Vad gäller på en skogstomt på 3000 kvadrat? Kan han hävda allemansrätten? Jag ska sätta upp en lapp på trädet kring vilket dom växer, men jag ska vänta att skriva något till jag slutat vara så arg.
Det är ingen granne som vi har kontakt med. Det är baksidan av hans tomt som gränsar till vår och vi bor inte längs samma väg.
Tikka
Kanske att du kan hitta nåt här som kan hjälpa dig om inte nån annan kan allemansrätten bra.
http://www.friluftsframjandet.se/guest/all...ad-far-man-gora

Hittade den här..läs sid 57.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/p.../620-8161-6.pdf


Vi plockade en näve kantareller förra veckan...borde kommit mer nu.

Editerat: Lagt till en pdf länk.
Gossen Ruda
Allemansrätten är väldigt luddig. Som tomt räknas inom syn- och hörhåll från hus. Det blir normalt ca 50 meter men kan vara både mer och mindre beroende på lokala förhållande. Sen finns det något som heter hyfs också vilket är en bristvara hos en del. Får jag föreslå ett staket vid tomtgränsen? Ingen taggtråd men bara en uppspänd tråd eller liknande, och en skylt: Vi plockar vår svamp själva!
Huggorm
Ett alternativ är att pissa på svampen varje dag, och sedan berätta det i slutet på säsongen. Nästa år får ni ha kantarellerna för er själva.
Eva i Skåne
Huggorms förslag är roligast biggrin.gif
men att spänna ett rep längs den hörnan av tomten är kanske en idé som markerar Ruda. Att inhänga hela tomten skulle vara för dyrt, men rep och någras stolpar i den ändan av tomten ska jag försöka + en skylt.
Tikka
I torsdags plockade en kompis o jag ca 2 liter kantareller. Alla växte i diket där det var lite fuktigt, inne i skogen snustorrt o inte en endaste svamp fanns där.....detta var strax utanför Gråbo.
Monarda
Det växte en fantastisk pil utanför kontoret som tyvärr sågades ner sommaren 2011 strax efter att det här kortet togs. Jag visade det här
fotot även då.
[attachment=77886:P8051366.jpg]

I dag fick jag se en fantastisk "svamptårta" som växt upp ur stubben så här två år efteråt. Kanske är det samma sort som växte på trädet.
[attachment=77887:DSC_0441.jpg]

Visst ser den läcker ut?
[attachment=77888:DSC_0442.jpg]
mamamaggan
Har inte varit ute nu men för någon månad sedan hittade vi två små små torkade kantareller , det var allt. Torrt så det knastrade i skogen.
Gossen Ruda
Monarda. Kolla in Svavelticka på nätet.
Lokan
Vilken läcker tårta! tongue.gif Visst är det svavelticka!
Huggorm
"Chicken of the woods" brukar engländarna kalla den, på grund av smaken
vildvittra
Jag har hittat sporadiska klungor av torra nejlikbroskingar
Tre kantareller..väntar på skarven mellan september/oktober då brukar det spruta svamp ur jorden:)
mamamaggan
Vet ni vad , det har strilat ner ett fint fint regn hela dagen i dag. Borde kunna sätta fart på kantarellerna , eller hur ?
Tikka
Ja mer regn behövs, det är så torrt i skogen. Var ute i torsdag i Hyssna o hittade ca 2 L dikeskantareller men inne i skogen snustorrt!

Fin Svavelticka du hittat Monarda!
Huggorm
Jag hittade några små, torra stackare till kantareller, ungefär vad man kunnat vänta sig att hitta för över en månad sedan. Men nu har det kommit igång att regna i alla fall så nu kommer väll kantareller och trattkantareller på samma gång i år
Tikka
Jag tror det kommer igång nu...jag ska ut på fredag o kolla lite tänkte jag. Har semesterdag så man får passa på o reka lite då smile.gif
Huggorm
Oj oj, nu har det kommit igång här i alla fall. Jag har sällan sett så många fina kantareller som jag hittade ikväll
mamamaggan
Va kul ! Då kanske det finns chans att det kan bli lite svamp i år.
Gossen Ruda
Jo, det poppar upp kantisar lite här och var nu. Skådade även en Kalle Johansson.
Eva i Skåne
Istället för att hägna in fick jag ett prat med grannen i all vänlighet och sedan tror jag inte någon plockat. Nu har det ju varit en del regn och idag kunde jag plocka en dryg halvliter. Dom hade fått växa till hyfsad storlek.
Det är inte många men så är det bara runt ett enda träd. Räcker väl till ett par mackor, men inte för mig. Jag äter inte svamp.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag får min gubbe inte ut i skogen
Själv kan jag inte längre, tyvärr.

Han tycker han vet var han hittar svamp, på Kungstorget.......

Undrar om han finns kvar efter all ombyggnad?
ninnisky
Kantareller fanns också på Wieselgrensplatsen. Men oj oj oj så små och torra de var ! Kollade inte ens vad de kostade....
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ninnisky @ 18-08-2013, 11:30) *
Kantareller fanns också på Wieselgrensplatsen. Men oj oj oj så små och torra de var ! Kollade inte ens vad de kostade....


Jag har sett kantareller i olika affärer men inga jag skulle vilja köpa
Gossen Ruda
Jag har frågat i en affär och då var de plockade i Balticum. Lång väg.
vildvittra
Hittade Karl Johan,kantareller och några fina mandelkremlor smile.gif det tar sig i Stockholmsskogarna:)
Gossen Ruda
Jag gick en tur till mina vanliga ställen och fick nästan 3 hg kantisar. Bra för mina förhållanden.
Tikka
Var åt Hyssna hållet i lördags o fick några fina KJ o lite kantareller så KJ e på g nu smile.gif
Blir en tur till Inseros efter jobbet i morgon o sen Hyssna på fredag igen....om inte svamp blir det sköna promenader.
Gossen Ruda
På hemvägen från stugan blev det några tegelröda björksoppar också.
Gossen Ruda
Är det någon som känner till om det går att stoppa mörkfärgningen av vissa soppar som björksoppen? Den bör rensas och styckas så nära tillagningen som möjligt för annars blir den helt svart.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Björksopp och en svamp som man på tyska kallar för Rotkappe, blir alltid svarta. Man kan inte göra nåt åt detta.

När jag var barn, plockade vi mycket svamp. Restaurangen i byn ville alltid ha och då skulle dom vara rensade och färdiga att steka. Men björksopp och denna rotkappe fick vi inte skära i

Det blev våra fickpengar. Men stackars mamma som fick rensa så mycket svamp......

Elisabeth
kerstinbern
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-08-2013, 12:04) *
Björksopp och en svamp som man på tyska kallar för Rotkappe, blir alltid svarta. Man kan inte göra nåt åt detta.

När jag var barn, plockade vi mycket svamp. Restaurangen i byn ville alltid ha och då skulle dom vara rensade och färdiga att steka. Men björksopp och denna rotkappe fick vi inte skära i

Det blev våra fickpengar. Men stackars mamma som fick rensa så mycket svamp......

Elisabeth



Det påminner om problemen med den förvirring som lokala namn kan skapa!

http://de.wikipedia.org/wiki/Rotkappe
kerstinbern
Soppar är ju utmärkta nybörjarsvampar, men den som fler borde upptäcka är ju sandsopp, den är inte bara vanlig, sällan inseksangripen men den är också en av få soppar som är lite mera smakrika (förutsatt at man torkar den naturligtvis).

http://bomanskassar.wordpress.com/2009/09/...locka-sandsopp/
Tikka
I fredags plockade jag ca 1,2 kg Karljohan som är en av favoriterna hos mig smile.gif
Ska ut tis eller ons som kommer o kolla lite till.
Det blev även små fina blodriskor en blomkålssvamp o kantkremlor, jo några kantareller hittade jag oxå.
Har även sett att den vita flugsvampen kommit, vacker men dödsfarlig.
Jag åker till Markskommun o plockar svamp...Hyssna Sätila o runtom Lygnern.
Gossen Ruda
Jag ser också nån Karl Johan då och då, fast i form av larvodlingar. Kommer lite spridda kantareller också.
mamamaggan
I går eftermiddag var vi och kollade efter kantareller. Alldeles alldeles tomt !!!

Såg lite honungsskivlingar och så tre andra skivlingar men det var det hela!

Har plockat kantareller i snart 50 år på samma ställe och tror aldrig det varit helt tomt .

Nu hoppas jag på mer regn , helst på nätterna , och så värme så kanske det kan blir några kantareller i alla fall.
Gossen Ruda
Här poppar det upp kantareller lite här och var.
Anki på Öland
Nu har "mina" stolta fjällskivlingar börjat komma smile.gif
[attachment=78777:130916_.jpg]
[attachment=78778:130920.jpg]
malcolm
Mums, en av mina favoritsvampar. :-9
Huggorm
Det var rejäla pjäser
Motti
15 kilo gula här !nu vänta vi mest på Trattkantareller .
vildvittra
blek taggsvamp och trattkantareller har börjat poppa upp i norra sthlm smile.gif
nu är det enda som hindrar en begynnande svamphöst...frost...
visserligen tål trattisarna en knäpp...värre är det med sopparna...
Peztis
Jag var ute förra helgen och kom hem med kanske 1 dl kantareller... Jag såg en och annan röd hatt med vita prickar men mycket mer än så var det inte. Suck... Och inte en endaste liten trattkantarell heller.

Nu skövlade de visserligen skogen förra våren och sommaren men förra året var det en del svamp i alla fall. I år är det hur torrt som helst.

Fanns en del blåbär kvar, förresten!

För visst borde det väl vara tid för trattkantareller här i Stockholmsområdet?
Huggorm
Jo, nog borde det vara en bra bit in i trattkantarellsäsongen även i Stockholm. Man får väll konstatera att det blev ett dåligt svampår i år och äta köpta schampinjoner till nästa höst
Anki på Öland
Har plockat en hel del stolta fjällisar, nu ploppar det upp smörsoppar i mängder och en del trattisar har jag också hittat - fast det var massor av småpluttar som förhoppningsvis finns några kvar av vid nästa trattisrunda smile.gif - fast dom växer där det går mycket folk och det är även konkurrens av vildsvinen sad.gif
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 06-10-2013, 11:48) *
Jo, nog borde det vara en bra bit in i trattkantarellsäsongen även i Stockholm. Man får väll konstatera att det blev ett dåligt svampår i år och äta köpta schampinjoner till nästa höst


Det är därför man skall torka riktigt mycket svamp när det är ett bra svampår, eftersom det håller i många år.
smuleborg
Ett mycket dåligt svampår, mitt sämsta. Vi plockade *lite* kantarell i juli. Så kom torkan, i stort sett inte en droppe regn. I mitten på september en del smörsopp, *lite* kantarell. Och så har en begränsad mängd trattisar pluppat upp. Svart- och rödgul-trumpet lyser med sin frånvaro. Mycket begränsat med sopp (exkl. smörsopp) denna säsong, har sett någon björksopp, ett par-tre angripna KJ.

Förra året var det gigantiska gula året, mängder med kantarell. Till slut orkade vi inte böja oss, vi gick förbi. Och ofantliga mängder med trumpeter, trattisar (här plockar vi bara till dagsbehov, vi har mängder torkad). Men det var inget sopp-år.

Håller med föregående skribent, passa på att torka (sopp, trattisar och trumpeter) när det är ett bra svampår. Rätt torkad håller de sig i princip hur länge som helst (vi har så vi klarar oss livet ut vad gäller tratt och trumpet; rätt länge vad gäller KJ och sandsopp). Kantarell är ju lite kinkigare, håller sig ett år i frysen (man kan ju fuska). I alla fall, kantarell har jag tagit för givet, fram till nu.
Gossen Ruda
Förhoppningsvis kan det bli lite mer svamp nu när det har börjat regna.
silos
Tyvärr vågar jag inte plocka svampar i skogen,eftersom jag känner vilka kan ätas,förutom röda svampar med vita pricka!
Jag har hört att kanrareller han en "bror"som inte är ätbar så jag vågar inte att plocka ens kanttareller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon