Full version: Fjärilstråd 2013
Sidor: 1, 2
Monarda
Kan inte se att vi öppnat någon fjärilstråd i år. Dom här gynnarna kalasar i alla fall på mina bolltistlar just nu efter att brännässlorna som stod i närheten tog slut. Lite osäker vad det ska bli.

[attachment=77137:DSC_0543.jpg]
Ingela i Segersberg
De blir nya Nässelfjärilar, Monarda. Fin bild!
Monarda
Tack, Ingela. Hoppas på en fin fjärilssommar i år, det är verkligen ett av favoritobjekten.
Ingela i Segersberg
Fjärilar hör till mina favoritmotiv också. Och sländor! Den här skönheten är jag jätteglad över att få se och naturligtvis fota.

Violettkantad guldvinge

sparvuggla
Är inte så bra på fjärilar. Tycker dom är fina bara. Fotade en vacker aspfjäril i veckan bl.a.




Aspfjäril
Att fjärilar är dina favoritmotiv Ingela syns på din presentationsbild.......... smile.gif
Ingela i Segersberg
Grattis Sparvuggla! Den där ser man inte varje dag (jag har bara sett den en enda gång för flera år sedan), så det var påpassligt fotat. Jättefin bild!!!
gunsta
Vilka vackra bilder.
Igår var tomten nästan invaderad av gräsfjärilar - vackra och skira.
Fjärilar är fantastiska - blir lyrisk när jag ser amiralen på sensommaren. Brunsprötad skymningssvärmare är en annan favorit - aspfjäril likaså.
sparvuggla
Någon duktig som kan identifiera dom här fjärilarna?


fjaril5.jpg


fjaril3.jpg


fjaril2.jpg


fjaril6.jpg


fjaril1.jpg




Och sen lyckades jag också fota violettkantad guldvinge :-)




fjaril4.jpg


Ingela i Segersberg
Bild 1: Blåvinge. Vilken vet jag inte.
" 2: Vet ej
" 3: Skogsnätfjäril
" 4: Samma som bild 1
" 5: Silverblåvinge, tror jag
" 6: Violettkantad guldvinge (likadan som den jag fotade)
sparvuggla
OK, tack!
Guldvingen kände jag igen tack vare din bild. Den är tydligen starkt minskande och klassas som hotad.
Monarda
Får nog snabbare svar här än om jag ska leta i boken.

[attachment=77312:DSC_0033.jpg]

[attachment=77313:DSC_0067.jpg]
Ingela i Segersberg
Första bilden är jag osäker på. Nån slags pärlemorfjäril, tror jag. På andra bilden är det en Ängssmygare.
Monarda
Tack Ingela. Kollade i Imbys bok och där fanns nästan en hel sida med pärlemorfjärilar. Den här bilden är tagen vid samma tillfälle, fanns rätt så gott om dom. Men det är svårt att identifiera vilken det kan vara, tycker mest att det liknar Brunfläckig pärlemorfjäril, eller?

[attachment=77318:DSC_0035.jpg]

Slänger in en bild på en slända också, även den oidentifierad.

[attachment=77319:DSC_0086.jpg]
Ingela i Segersberg
Den liknar ju en Brunfläckig ganska mycket, så det kanske är en sån. På andra bilden är det en Fyrfläckad trollslända.
Britt-Gun
Mina tips är nr 1 Allmän Blåvinge. Nr 2 Frejas pärlemorfjäril. Nr 3 Vinklad fältmätare.
Ingela i Segersberg

Citronfjäril

Bengalow
En helt fantastisk bild, Ingela! Du använder inte auto-funktion på din kamera, har jag förstått...

En helt fantastisk bild, Ingela! Du använder inte auto-funktion på din kamera, har jag förstått...
Ingela i Segersberg
thanks.gif Bengalow. Jag använder nästan alltid manuell funktion på kameran, tycker att den har svårt att fokusera med automatfunktion på rörliga eller små motiv.
sparvuggla
Tycker det är väldigt mycket flygande amiraler just nu. Såg 15-20 på promenaden på en sträcka på 1 km ungefär.
Det här fina vädret är säkert gynnsamt för alla fjärilar.
xlxl67
CITAT (sparvuggla @ 01-07-2013, 14:35) *
Någon duktig som kan identifiera dom här fjärilarna?
...


1. puktörneblåvinge
4. ängsblåvinge
Lokan
Ojoj vilken pangbild Ingela!!! ohmy.gif Hur i fridens dar lyckas du???
Monarda
Fotade två ex av skogsgräsfjäril idag men dom ser inte likadana ut. Finns det olika sorter?
[attachment=77823:DSC_0378.jpg]


[attachment=77824:DSC_0377.jpg]
Gossen Ruda
Det kan vara könsskillnader, den nedre är dessutom väldigt sliten. Du fotar dessa fjärilar, för mig var det många år sen jag såg en skogsgräsfjäril. Den fanns vid sommarstugen tidigare men inte längre, nu är den väldigt sällsynt här på Västkusten.
Monarda
Undrar vad det kan bero på? Här i södra Dalarna vågar jag nog påstå att det är rätt så gott om dom. Gårdagens foton tog jag på en fuktig skogsäng där det fanns dels dessa och även guldvingar av något slag.
[attachment=77828:DSC_0375.jpg]
Gossen Ruda
Kanske gillar de inte milda vintrar. Guldvingen är en Vitfläckig guldvinge. Beträffande utbredningen av skogsgräsfjärilen så har jag fixat en karta. http://svalan.artdata.slu.se/bugs/uttag_ka...p;art_leaf=True
Monarda
Jag har katastrofalt litet fjärilar här trots den fina sommaren. Ett påfågelsöga har jag sett och ingen amiral, brukar ju vimla av dessa. Hur är läget hos er andra?
Ingela i Segersberg
Det är ganska lite fjärilar här också tyvärr. Några nässelfjärilar, påfågelöga, citronfjärilar och guldvingar. Samt många gammafly. Amiral har jag inte sett alls.
Britt-Gun
Här i Umeå är det likadant. Inte en amiral. Inte en sorgmantel. Inte en tistelfjäril. Senast jag såg nässelfjäril var i början av juni. En enda påfågelöga i förrgår. Jag tror att det beror på den här i Norrland alldeles för tidiga sommaren. Minst 2 veckor tidigare än normalt. De insekter som då kläcktes efter normal årstid kom alldeles för sent. Allt var i princip utblommat här redan i slutet av juli. Nu är också ljung och rallarros utblommat. Vad ska dom leva av. I våras fanns det knappt några humlor alls när blomningen var som intensivast. Nu vimlar det av dem, men maten tryter ju. Det lutar åt katastrof i insektsvärlden.
Anki på Öland
Har fångat och släppt ut 4 stycken idag som har envisats med att flyga in och fladdra omkring farligt lågt bland mina fjärlisjagande hundar.... är dålig på fjärilar så jag vet inte vilken sort det var. Ser dock rätt gott om olika sorter ute också.
Monarda
En fjäril, hurra! En tistelfjäril här hos mig idag.
[attachment=78184:DSC_0520.jpg]

Däremot har jag aldrig haft så många flyn som svirrar runt bland blommorna. Vet inte riktigt vad det är för sort.
[attachment=78185:DSC_0521.jpg]
Britt-Gun
Jag tror det är ett gammafly du fotat.
Ingela i Segersberg
Jättefina bilder, Monarda! Det är Gammafly på den andra bilden. Jag har många av dem här också.
Bengalow
Det är riktigt dåligt med fjärilar här hos oss också. Den annars så vanliga Påfågelsögat har jag bara sett vid ett par tillfällen. Vi har en hel del Rudbeckia, som fjärilar söker sig till, och grannarna har stora Fjärilsbuskar. Vad hjälper det? Kålfjärilar finns det, men t.ex.Nässelfjäril tror jag inte jag sett en enda. Det är sorgligt!

Man får trösta sig med alla fina bilder som ni lägger in.
Ingela i Segersberg
En enda tistelfjäril har jag sett, den gjorde en blixtvisit i trädgården innan den försvann igen. Fast citronfjärilen är ju rätt fin den också, tycker jag.

Citronfjäril

Gossen Ruda
Jag har haft ovanligt mycket fjärilar vid sommarstugan. Luktgräsfjäril, kamgräsfjäril, några smygare, flera silverstreckade pärlemorfjärilar mm. Nu kryllar det av citronfjärilar. Någon vinbärsfux och påfågelöga. Humlorna har också kommit starkt nu på slutet av sommaren.
Bengalow
Vad är detta för en gynnare? Den är ju mer än 8 cm över vingspannet!
He...jag hittade den på Wikipedia - Åkervindesvärmare! Jag har aldrig sett ett så stort flygfä. Den är mellan 85-125 mm stor. Det kallar jag mäktigt. Sugsnabeln kan bli 75 mm!!!

http://i49.photobucket.com/albums/f297/ben...zpsa822ad0a.jpg
Gossen Ruda
Har du sett den själv? Gratulerar, den är inte vanlig. Bara 13 fynd inrapporterade till Artdatabanken för i år, mest från Öland men även Skåne och Södermanland.
Bengalow
Jovisst. Det satt på mitt altangolv i går kväll, då jag fotade den. Den har farit illa i natt, när den försökte komma ut genom glaset. Jag bar ut den och lade den ute i rabatten.
Gossen Ruda
Intressant, du får PM.
sparvuggla
Det var mycket fjärilar maj-juni.
Nu har jag sett rätt många citronfjärilar, sorgmantlar och idag såg jag en påfågelsöga.
[attachment=78266:pafagelsoga.jpg]
Monarda
Förra helgen fick jag äntligen se en Amiral.

[attachment=78646:DSC_0645.jpg]

Citronfjärilar fanns det faktiskt ganska gott om.

[attachment=78647:DSC_0648.jpg]
Ingela i Segersberg
Vilka jättefina bilder, Monarda! Här hemma är det väldigt lite fjärilar nu (snyft) och Amiralen har jag bara sett en enda gång, då den gjorde en blixtvisit i trädgården. En Nässelfjäril fotade jag idag.

Nässelfjäril

Nostalgia
Ååå så fina fjärilsbilder ni har tagit Ingela och Monarda wub.gif Själv är jag inte en lika duktig fotograf men jag älskar fjärilar och här är min favorit Blåvinge smile.gif





[attachment=78905:DSC00640.JPG]
Ingela i Segersberg
Härlig bild, Nostalgia. Blåvingen hör till mina favoriter också.
silos
Härliga bilder!

Jag är väldigt glad för att fjärilarna hittade till min rabatt.Jag behöver nog så eller plantera växter som fjärilar tycket om.
Lokan
För alla som är intresserade av fjärilar finns en fin bok med alla Sveriges fjärilar!
Heter Sveriges Fjärilar, en fälthandbok över Sveriges samtliga dag- och nattfjärilar.
Googla på namnet så hittar ni!
Kostar 500 kr + porto 84kr. Rekommenderas! smile.gif Fick den själv idag och sitter här och dräglar....
gunsta
CITAT (Lokan @ 04-11-2013, 17:41) *
För alla som är intresserade av fjärilar finns en fin bok med alla Sveriges fjärilar!
Heter Sveriges Fjärilar, en fälthandbok över Sveriges samtliga dag- och nattfjärilar.
Googla på namnet så hittar ni!
Kostar 500 kr + porto 84kr. Rekommenderas! smile.gif Fick den själv idag och sitter här och dräglar....


Tack för tipset - i somras fick jag av grannen ett 'stort' vykort med dagfjärilarna i Uppland, det har jag haft stor glädje av. Men just nattfjärilar har jag inte haft något om just. ..... födelsedagen närmar sig ...så även julafton smile.gif
Lokan
[attachment=79226:DSCN6501...erad_1_o.jpg]

Du får vara snäll - tomten ser allting!! flirting.gif
Monarda
Gjorde nyss ett fynd på Bokbörsen, beställde FJÄRILAR - DAGFJÄRILAR av NATIONALNYCKELN TILL SVERIGES FLORA OCH FAUNA för bara 250 kr. Kostar väl runt femhundra annars. Den ska jag gotta mig åt under julledigheten och drömma sommaren.

[attachment=79564:P7050829.jpg]
Ingela i Segersberg
Underbar bild, Monarda! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon