Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Gunilla T
Nu är det beslutat att 20 vargar skall skjutas i år. Hur många det blir i realiteten vet nog ingen.

Argumenten är desamma - minska inaveln och minska den illegala jakten. Färre djur ger ökad inavel och är det verkligen någon, förutom regeringen, som tror på att tjuvjakten på varg upphör genom att skjuta 20 vargar legalt? Jag blir så f---d och så skall dessa troféer visas upp sedan i alla media, som om det vore en bedrift när 150 jägare/ varg har lyckats med slakten.

http://www.supermiljobloggen.se/2010/12/he...argar-till.html
Jan Lindgren
Hej!
Jag blir också förbannad på beslutet. Med en beräknad föryngring på minst 100 valpar borde minst 50 vargar skjutas i år. Naturvårdsverket håller på med en smygökning av vargbeståndet. Vi bör inte ha mer än ca 200 vuxna vargar i den del av landet där vargen är tillåten. Ska vargstammen ökas måste det få finnas vargar i den norra halvan av Sverige också.
MVH
Jan Lindgren
malcolm
Tyckte jag såg någonstans att ryska vargar skulle inplanteras i Sverige för att hindra inavel... Jag är absolut FÖR vargar i den svanska faunan. tummenupp.gif
Jonny
Om inte förbannad så kanske lite småsur man blir över den dårliga tilldelningen....Fast det är en del saker som är lite svårbegripligt.....Efter förra årets jakt så skrek folk och fä skallen av sig hur hela vargstammen var förstörd...det var jo skador som aldrig kunne repareras....Det är bevisligen FLER vargar nu än vad det var före förra årets jakt...ändå börjar samma tongångar igjen om att NU är det iaf jättefarligt att jaga varg för den här gången är det ännu sämmre med vargstammen...Ifjol sket jag i att registrera mig som vargjägare...(varför man överhuvudtaget måste registrera sig är för mig en gåte men skit samma).....I år är jag iaf registrerad och hoppas på fin spårsnö under jaktstarten tummenupp.gif....Jag skrev ifjol att det graranterat blev jakt i år igjen men det var alla entydligt eniga i att det INTE skulle bliva....kan säga att det garanterat blir jakt nästa år också....då betydligt flera än 20st........Jag provade förklara en gång att jag INTE är någon varghatare....det gick inte hem alls så jag får leva med den epiteten......ser nu gjenom dom sista 30 åren hur både Varg Lo och Björn har växt sig upp sig till bra stammar här i Sverige och det glädjer mig...utan dom är det en mycket fattig natur.....nej just..jag glömde det....jägarkåren i Sverige utrotar dom nämda arter kom jag på...det är därför stammarna pr. dags datum är större än på hundratals år...vart logiken ligger i detta kan säkert nån "hårsfrisörska från Solna" förklara på ett betryggande sätt......Skitt jakt och God Jul från Värmland :-)
xlxl67
CITAT (Gunilla T @ 17-12-2010, 15:29) *
Nu är det beslutat att 20 vargar skall skjutas i år. Hur många det blir i realiteten vet nog ingen.


En sorgens dag. Hur mga vargar kommer skadeskjutas/överskjutas av alla skjutglada amatörer denna gång? confused.gif
ingrid fuxwall
Självklart hör vargen hemma bland våra vilda djur men de som är så tokiga att de springer runt bland hus - de hoppas jag blir avlivade.

För någon vecka sedan hittade hunden vargspillning i snön vid några brevlådor. Veckan innan såg en granne en varg vid tolvtiden, på dagen, på ett gärde mellan två hus.

Självklart respekterar jag Er som anser att vargen ska få finnas i trädgårdar/runt boningshus, hoppas bara att Ni låter oss med motsatt åsikt få tycka som vi gör - jag vill inte att vargen kommer hem till mig, även om Ni tycker att det är ok
Jonny
CITAT (xlxl67 @ 17-12-2010, 19:41) *
En sorgens dag. Hur mga vargar kommer skadeskjutas/överskjutas av alla skjutglada amatörer denna gång? confused.gif

Mellan 0-5 är min kvalitativa gissning...fast jag är bara en skjutglad amatör....... smile.gif
herkules
xlxl67
CITAT (Jonny @ 17-12-2010, 19:54) *
Mellan 0-5 är min kvalitativa gissning...fast jag är bara en skjutglad amatör....... smile.gif


Det är precis detta jag menar. Om det måste skjutas så bör det göras av riktiga jägare som naturvårdsverket har tagit fram för just den uppgiften. Inte skjutglada amatörer smile.gif
Jonny
CITAT (xlxl67 @ 17-12-2010, 22:01) *
Det är precis detta jag menar. Om det måste skjutas så bör det göras av riktiga jägare som naturvårdsverket har tagit fram för just den uppgiften. Inte skjutglada amatörer smile.gif

....nu är det så att Naturvårdsverket har ett gäng skjutglada amatörer att välja ifrån så i vart ligger skillnaden? :-).....om du nu har så stort förtroende att dom ska göra rätt beslut i den frågan varför då ifrågasätta så beslutet dom tar ang. vargjakten?......som en replik till uppropet mot vargjakten så läs gärna underlaget för beslutet i sin helhet här http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-me...20-vargar-2011/ och i sin helhet här http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...t-2011-varg.pdf Nu är besluten tagna av dom som i dagsläget vet mest om vargens status i Sverige...OCH att försiktighetsprincipen är taget....För mig verkar motståndet mera att det är Vargen som djurart några inte vill ha jakt på...Fakta talat sitt tydliga språk...beståndet ÖKAR.....Jägarkåren vill skjuta mera...naturmupparna mindre (Inga alls).....och i all denna uppståndelse så är det en FÖRVALTNING av stammen.......jag är rimlig säker på att det blir betydligt fler än 20 nästa år....och det till trots för att vi den 15 januari 2011 kommer att skjuta ned stammen så kollapsen är nära.....ifjol sköt jägarkåren hela vargstammen i sänk....eller inte?...med facit i hand så kan inte motståndarna få räkenskapet ihop eller???...Det borde ju bara vara spillror kvar?....samma argument kommer garanterat brukas om 10 år då det skjuts betydligt fler vargar än idag.....i år verkar det iaf lite enklare med Vargjakten här då en ny kull föddes i sommar...........
malcolm
När jag växte upp på 60-talet pratades det om att det bara fanns 6 vilda vargar i Sverige, nu är de fler men skall vi då ta död på de som finns..? Jag tycker inte det och vargen ÄR mitt favoritdjur nummer ETT, alla kategorier inkl. lejon, tigrar etc.
Överbölingen
Jag har inget emot vargen. Vackra djur och de har sitt berättigande. Men med undantag av Dalarna och Värmland som fått viss tilldelning så där det skall vara vargfritt är det ingen jakt.

Men vi får vara tacksamma att det i allmänhet tillåts skyddsjakt när de uppträder innom renbetesområden. Skicka ner vargarna från Dalom och Värmland till sydsverige. Där är det gott om plats. Och där tycker man ju mest om dem också.

Jag tänker registrera mig i år också. Jag kan ju bli bjuden på vargjakt. Men om jag sedan skjuter är en annan sak. Som vid all jakt gäller att man skall kunna avge ett säkert skott. Gäller allt vilt. Även vid skyddsjakt.
hattstugan
Klokt sagt av dig Överbölingen!
zaaritha
Vargar kommer att tjuvjagas!
Det är tyvärr så--alla dessa varghatare!

De drivs till utmattning av dessa självgoda snöscoterförare!
Jag säjer bara USCH!
malcolm
CITAT (Överbölingen @ 18-12-2010, 00:37) *
Skicka ner vargarna från Dalom och Värmland till sydsverige. Där är det gott om plats. Och där tycker man ju mest om dem också.

Skall de få varsin tågbiljett då eller vad...?
Gossen Ruda
Min åsikt är att visst kan vi ha varg i vårt land och visst kan den jagas. Utförandet av det senare kan dock diskuteras. Istället för ett visst antal borde det vara så att vissa utpekade djur skulle skjutas, och detta på ett sätt som gör vargen skygg för människor. Vi skall upplevas som ett hot. Hur har jag ingen aning om, jag bara spånar.

Att skicka ett förtryckt brev eller mail för att klaga är patetiskt. Det skall komma från den egna pennan för att få legitimitet, annars är det det bara en klagan för klagandets egen skull. Fö så tror jag inte att vargen är så hotad som vissa säger. Det räcker med ett enda par för att bygga upp en stor population och det finns många vargpar i Sverige.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2010, 08:20) *
Att skicka ett förtryckt brev eller mail för att klaga är patetiskt. Det skall komma från den egna pennan för att få legitimitet, annars är det det bara en klagan för klagandets egen skull.

Inte då, i fjol skrev jag både till Carlgren och Erlandsson och fick svar sent omsider. Långa haranger som inte sade mig någonting och exakt samma brev skickades till alla som hört av sig, författat av någon administratör på departementet gissar jag.
----------------------------------------------------------------------------------------

Tack för länken herkules!
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2010, 08:20) *
Min åsikt är att visst kan vi ha varg i vårt land och visst kan den jagas. Utförandet av det senare kan dock diskuteras. Istället för ett visst antal borde det vara så att vissa utpekade djur skulle skjutas, och detta på ett sätt som gör vargen skygg för människor. Vi skall upplevas som ett hot. Hur har jag ingen aning om, jag bara spånar.


Utan att vara expert så tycker jag att det låter som en mycket vettig inställning.. tummenupp.gif
sparvuggla
Det var synd att EU-kommissionen inte har hunnit ta ställning ännu till jakten. Bara ställt frågor till den Svenska regeringen.Mycket pekar på att dom stoppar jakten.
Men i februari är det redan för sent, jägarna har fått sin blodtörst tillfredställt.

http://svt.se/2.33557/1.2273053/wwf_kritis...ensjakt_pa_varg
herkules
var
Olle A
Oj så uppmuntrad han blir till att skriva på av ett sådant språk. wink.gif

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Olle A @ 19-12-2010, 13:28) *
Oj så uppmuntrad han blir till att skriva på av ett sådant språk. wink.gif

Olle

Ohja. Jag har funderingar på att skriva ett eget meddelande till berörda myndigheter och fråga om de inte slarvat bort en 0:a, borde det inte vara 200 som skall skjutas? Och hälsa från alla på Odlas forum. devil.gif
herkules
Att
Huggorm
CITAT (herkules @ 20-12-2010, 08:26) *
det är också patetiskt att döda det man är rädd för.

Det tycker jag inte nödvändigtvis
Gunilla T
Fast, är det inte just rädsla som ligger bakom allt dödande? Rädsla för att någon eller något skall skada oss själva eller vår egendom.

Krig mellan nationer har sitt ursprung i rädsla, religionskrig - en rädsla för att den egna religionens makt skall minska eller försvinna. Främlingsfientlighet och rasism....grundat i rädsla för något vi inte känner igen.

Bålgetingen som dödas för att den ser så farlig ut, myrorna i trädgården förgiftas för att de kanske kan skada någon växt och dendär "äckliga" larven dödas istället för att låta den växa upp till en vacker fjäril!

Rovdjuren dödas för vår rädslas skull...

Gossen Ruda
Jag har lite svårt att koppla ihop ordet pateisk med skitnödig eller förstoppad. Patetisk betyder att någon visserligen är starkt engagerad men i en överdriven grad. Någon eller några borde försöka begripa att ju mer ful i munnen man är desto mindre tas man på allvar.

CITAT (Gunilla T @ 20-12-2010, 09:50) *
Fast, är det inte just rädsla som ligger bakom allt dödande? Rädsla för att någon eller något skall skada oss själva eller vår egendom.

Krig mellan nationer har sitt ursprung i rädsla, religionskrig - en rädsla för att den egna religionens makt skall minska eller försvinna. Främlingsfientlighet och rasism....grundat i rädsla för något vi inte känner igen.

Bålgetingen som dödas för att den ser så farlig ut, myrorna i trädgården förgiftas för att de kanske kan skada någon växt och dendär "äckliga" larven dödas istället för att låta den växa upp till en vacker fjäril!

Rovdjuren dödas för vår rädslas skull...

Inte bara, de kan även ses som en konkurrent. Om mat eller utrymme.
Thalassa
CITAT (Gunilla T @ 20-12-2010, 09:50) *
Fast, är det inte just rädsla som ligger bakom allt dödande? Rädsla för att någon eller något skall skada oss själva eller vår egendom.


Jag håller med dig till viss del, det ligger mycket sanning i det du säger. Men personligen så tror inte jag att det är rädsla som driver de jägare som väljer att delta i den här jakten som komma skall, det är andra värden. Bakom beslutet gör det kanske det, men för jägarna själva tror jag dödandet handlar mer om den kick de får av att göra det, den trofé som de sedan kan visa upp etc. Dödande som ett nöje helt enkelt, ett sätt att krydda vardagen. Jag kan inte påstå att jag vet hur de som gör det känner, jag gissar bara och det vill jag noga betona, men för mig förefaller det mest sannolikt. Det är ju skillnad på att jaga varg och älg t ex, älgar äter "man" så där kan argumentet vara att man jagar för matens skull. Men varg äter man väl inte? Så då måste det vara något annat som driver. Personligen kan jag dock inte förstå hur man kan se ett så vackert djur och sedan få för sig att trycka på avtryckaren. Det är för mig helt obegripligt.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 09:57) *
Inte bara, de kan även ses som en konkurrent. Om mat eller utrymme.


Visst....men konkurrens om livsnödvändiga ting har sin grund i rädsla eller hur?...rädslan att bli utan...
Gossen Ruda
CITAT (Thalassa @ 20-12-2010, 10:04) *
Jag håller med dig till viss del, det ligger mycket sanning i det du säger. Men personligen så tror inte jag att det är rädsla som driver de jägare som väljer att delta i den här jakten som komma skall, det är andra värden. Bakom beslutet gör det kanske det, men för jägarna själva tror jag dödandet handlar mer om den kick de får av att göra det, den trofé som de sedan kan visa upp etc. Dödande som ett nöje helt enkelt, ett sätt att krydda vardagen. Jag kan inte påstå att jag vet hur de som gör det känner, jag gissar bara och det vill jag noga betona, men för mig förefaller det mest sannolikt. Det är ju skillnad på att jaga varg och älg t ex, älgar äter "man" så där kan argumentet vara att man jagar för matens skull. Men varg äter man väl inte? Så då måste det vara något annat som driver. Personligen kan jag dock inte förstå hur man kan se ett så vackert djur och sedan få för sig att trycka på avtryckaren. Det är för mig helt obegripligt.

Lite lätt överdrivet att enbart skylla på nöjet, ett nedvärderingsknep tycker jag. Vargen är en storkonkurrent om viltet. Det är vanligt bland rovdjur att döda konkurrenter, vargar dödar hundar, lejon dödar gepardungar, delfiner dödar tumlare, mm.
Thalassa
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 10:11) *
Lite lätt överdrivet att enbart skylla på nöjet, ett nedvärderingsknep tycker jag. Vargen är en storkonkurrent om viltet. Det är vanligt bland rovdjur att döda konkurrenter, vargar dödar hundar, lejon dödar gepardungar, delfiner dödar tumlare, mm.


Som jag skrev så ville jag noga betona att det var min gissning, det som för mig föreföll mest sannolikt. Jag kan inte se vilken rädsla som skulle ligga bakom, men du menar alltså att jägarna är rädda för att det andra viltet ska försvinna? Det är inte helt otänkbart att det är så, även om det för mig förefaller osannolikt att det skulle hända. I naturen finns det många rovdjur och om man jämför t ex att rävar tar rådjurskid, med hotet att vargar tar älgkalvar, så har ju rådjuren överlevt utan att utrotas. Enligt wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgjakt) skjuts cirka 100 000 älgar varje år. Anledningen är att man anser att älgarna annars blir för många, vilket kan ställa till problem i trafiken och vålla skogsskador.

Min syn är att vi människor brett ut oss så mycket att det som återstår borde vi kunna lämna ifred åt naturen och om älgstammen har minskat eller ökat pga vargarna borde ju vara relativt enkelt att kolla upp. Någon som är jägare får gärna bidra till diskussionen och berätta vad drivkraften är. Som jag sa så påstod jag mig inte veta, jag bara ifrågasatte om rädsla är hela sanningen eller inte. Sedan så skyllde jag inte enbart på nöjet. Men det är mycket mycket möjligt att mitt inlägg är naivt, jag kan absolut ingenting om jakt, eftersom det som sysselsättning är helt väsensskilt mot sådant som jag intresserar mig för. Jag tror dock fortfarande att det ligger någon sanning i det jag skrev, men som sagt det handlar om att tro, inte veta.
Gunilla T
Tjaa, så kan det gå när man inte vågar ta ställning och försöker göra alla nöjda - resultatet blir ofta att ingen är nöjd.

Stoppa vargjakten!

http://www.supermiljobloggen.se/2010/12/ja...-doda-fler.html
xlxl67
Ja detta är något av det märkligaste jag varit med om. Att begränsa den redan utsatta vargen till 200 vargar!? Läste ngnstans att de skrattar åt oss (eller gråter) i utlandet för vad vi gör med våran djurfauna.

Nej låt livet och naturen ha sin egen gång så mycket som möjligt!

Förresten vad tror de skulle hända om vi hade ex 1500 vargar i landet?
xlxl67
Här är riktigt sjuka siffror på eländet.
Antal djur i Sverige:

Får 200.000
Renar 250.000
Älgar 350.000
Rådjur 500.000
Vargar 200
Lodjur 1.500
Gossen Ruda
CITAT (xlxl67 @ 20-12-2010, 18:11) *
Ja detta är något av det märkligaste jag varit med om. Att begränsa den redan utsatta vargen till 200 vargar!? Läste ngnstans att de skrattar åt oss (eller gråter) i utlandet för vad vi gör med våran djurfauna.

Nej låt livet och naturen ha sin egen gång så mycket som möjligt!

Förresten vad tror de skulle hända om vi hade ex 1500 vargar i landet?

Bara en liten fråga, VILKA skrattar? Har de några vargar själva? Sverige är nog ett av de länder i Europa som värnar mest om naturen och som dessutom har mest kvar. Västeuropa alltså.
Jan Lindgren
CITAT (xlxl67 @ 20-12-2010, 18:11) *
Förresten vad tror de skulle hända om vi hade ex 1500 vargar i landet?



Hej!
Jag tror att det skulle bli som i vissa andra områden på jorden där över 50 % av vargmaten består av tamdjur och där det visat sig att vargarna föredrar hästar framför andra tamdjur.

Jag kan förstå att människor som har minimal erfarenhet av djur och tycker att tamdjur är oviktigt gillar att ha massvis av vargar. Vi som lever med eller av våra husdjur har oftast en annan uppfattning. Dessutom skulle det ske en utarmning av naturen på grund av minskad betning, granskogen skulle ta över större arealer och våra husdjur skulle få sämre miljö.

Om man vill kalla vår önskan att ha ett litet, begränsat antal vargar för rädsla eller kunskap får var och en själv avgöra. Jag förstår inte varför engagemanget är så stort för vargar när det finns andra svenska, utrotade arter som borde återinföras.

När det gäller själva jakten så vore det kanske effektivare att försöka avliva vargarna redan som valpar. Då skulle man kunna behålla genetiskt värdefulla kullar.
MVH
Jan Lindgren
xlxl67
CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2010, 18:42) *
Jag kan förstå att människor som har minimal erfarenhet av djur...


Jag vet inte vilka du lyssnar på men på Artdatabanken finns mga av experterna inom Sveriges djurfauna.
Läs:
http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/Spec...upus_100024.pdf

Vargen är "Starkt hotad".
Läs sedan under åtgärder.

CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 18:36) *
Bara en liten fråga, VILKA skrattar? Har de några vargar själva? Sverige är nog ett av de länder i Europa som värnar mest om naturen och som dessutom har mest kvar. Västeuropa alltså.


Jag antar att de som skrattar tycker att vi borde ta mer hand om den naturskatten vi har i vargarna.
Jonny
CITAT (malcolm @ 17-12-2010, 23:07) *
När jag växte upp på 60-talet pratades det om att det bara fanns 6 vilda vargar i Sverige, nu är de fler men skall vi då ta död på de som finns..? Jag tycker inte det och vargen ÄR mitt favoritdjur nummer ETT, alla kategorier inkl. lejon, tigrar etc.

Så smart...vart står det att man ska döda alla?.Eller rättare sagt...VEM propagerar här för at ALLA ska skjutas????

CITAT (xlxl67 @ 20-12-2010, 18:11) *
Nej låt livet och naturen ha sin egen gång så mycket som möjligt!

Förresten vad tror de skulle hända om vi hade ex 1500 vargar i landet?

En vild gissning....du bor inte precis på gränsen eller i ett Vargrevir eller gör du? giggle.gif ...

CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2010, 18:42) *
När det gäller själva jakten så vore det kanske effektivare att försöka avliva vargarna redan som valpar. Då skulle man kunna behålla genetiskt värdefulla kullar.
MVH
Jan Lindgren

Absolut enig!....Det eller skicka ut spårlag som spårar upp dom och skicka upp en helikopter och skjut av dom som ska bort......då behöver inte folk störa sig på att jägare skjuter dom...för mig kvittar det fullständigt hur jakten arrangeras.......
CillaM
Jag har en jättebra idé. Skjut av en hel del värmlänningar istället! Då kan vargen få ströva fritt som den bör. Börja med de små valparna, gå till dagisen och lägg an. Perfekt ju, som att skjuta döda ankor. Fortsätt till de få företagen runt omkring och skjut men var väl medveten om att de vuxna varelserna sitter med bössan redo att skjuta tillbaka. Rena amerikanska sydstaterna, där bössan är den förlängda armen och där man skjuter först utan att veta vad som är vad, om ni nånsin får reda på det... Ni ger oss resten av lantisar dåligt rykte tack vare er attityd! O jo, det finns varg här också.
Jonny
CITAT (CillaM @ 20-12-2010, 20:43) *
Jag har en jättebra idé. Skjut av en hel del värmlänningar istället! Då kan vargen få ströva fritt som den bör. Börja med de små valparna, gå till dagisen och lägg an. Perfekt ju, som att skjuta döda ankor. Fortsätt till de få företagen runt omkring och skjut men var väl medveten om att de vuxna varelserna sitter med bössan redo att skjuta tillbaka. Rena amerikanska sydstaterna, där bössan är den förlängda armen och där man skjuter först utan att veta vad som är vad, om ni nånsin får reda på det... Ni ger oss resten av lantisar dåligt rykte tack vare er attityd! O jo, det finns varg här också.

Den metoden provade dom i Europa för 70 år sedan...med facit i hand så var det väl inte det mest lyckade projektet....Fast nu finns det hopp för dig med Cilla...det finns ett parti i riksdagen nu som säkert nappar på delar av din teori... tummenupp.gif ,,,tycker du själv du har lyckats med att lyfta upp nivån här till din nivå eller ska den lyftas lite "högre" så du är säker på at du hänger med? rolleyes.gif
CillaM
Nej, det är tyvärr så att du sänkt nivån till den mest primitiva av dom alla, JAG VILL-nivån. Och om dom nu prövat den metoden så var det jävligt synd att de inte lyckades. Som tur är så är ni varghatare väldigt få och kommer hållas under noggrannare uppsikt över vad ni gör under varkjakten-erna, den här gången och resterande, ifall det blir fler efter nästa års jakt. Då har säkerligen EU verkligen fått upp ögonen, de drönarna, för hur ni, jägarna, och de enormt fala politikerna agerar. För ni är inte att lita på, det har ni visat efter senaste massakern av vargar. Nivån är precis där den ska vara, på din nivå. Jag bryr mig inte ett dugg ifall ni skjuter ihjäl varandra, snarare skulle jag klappa händerna i ren förtjusning. 000.gif
Gossen Ruda
Uppriktigt sagt, jag tycker vargälskarna är mycket blodtörstigare och hatiska än de som kallas varghatare.
Jonny
Tror dom flesta mer eller mindre intelligenta läsare av denna träden klarar av at evaluera hur du har lyft upp sakligheten i denna tråd.....iaf kan jag sumera en sak...jag ska jaga varg den 15 Januari.....det är nånting du inte kan göra nånting åt....absolut nada....Föresten jagade jag Älg i Oktober...och Orre i September.....Jag måste vara en Orrhatare av rang för jag sköt ett rätt snyggt knippe som ska pryda nyårsbordet....Igår åt jag Abborre...självfiskat...nej...mordriskt dödat med blodtörstig min...tänk dig vilket vidrigt syn där jag utan ett glimt av empati agnade kroken med en levande mask....nej ...du har nog rätt.......................................jag borde inte ha livet rätt..........God Jul
Jan Lindgren
CITAT (xlxl67 @ 20-12-2010, 19:10) *
Jag vet inte vilka du lyssnar på men på Artdatabanken finns mga av experterna inom Sveriges djurfauna.
Läs:
http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/Spec...upus_100024.pdf

Vargen är "Starkt hotad".
Läs sedan under åtgärder



Hej!
Jag är helt övertygad om att folk på artdatabanken kan en hel del om svenska vargar. Det innebär inte att de har en god kunskap om djur i allmänhet och tamdjur i synnerhet. Det är mycket lätt att bli intresserad av en djurart och sedan bortse från alla konsekvenser djuret för med sig. Jag har fortfarande inte kunnat läsa något som motsäger mina påståenden. Vargen är definitivt inte utrotningshotad den är bara ganska sällsynt i Sverige. De stackars människorna i Mongoliet lider av 10 000 vargar. Där är vargen dessutom en svår predator på den utotningshotade przewalskihästen.

Jag har inte läst några inlägg av varghatare här på Odla. Vi som av miljömässiga skäl inte vill ha en alltför stor vargstam hatar inte vargar. Kan man hata en djurart? För mig som är artist är det svårt att förstå att någon kan likställa människor med andra djurarter.
MVH
Jan Lindgren
smuleborg
Jag har inte lyckats klura ut hur man kan minska inaveln genom att skjuta på måfå. Det går över mitt förstånd och - självfallet - min kunskap.

Egna erfarenheter i denna lilla plätt av världen

Vi har "skymtat" (snacket går, och en dokumenterad) varg i området. En hundägare (icke-jägare) reagerar negativt "till varg". En handfull (icke-jägare) är positiv "till varg".

Jägarna humlar och mumlar. Någon har elstängsel med bidrag (inga problem, hittills i alla fall).

Järgarna behandlar klövviltet (rådjur, vildsvin, älg) som tamboskap om vintern. Och jägare är pigga på att skjuta räv.

Jag ser att det kryllar av rådjur, här finns en hel del vildsvin, rätt mycket grävling (fågelägg). Och som "grädden på moset"; klövviltet behandlas, som sagt, som tamboskap. Jakt betyder mycket för väldigt många (människor också).
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 21:21) *
Uppriktigt sagt, jag tycker vargälskarna är mycket blodtörstigare och hatiska än de som kallas varghatare.


en högst märklig synpunkt.. confused.gif
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 20-12-2010, 23:44) *
en högst märklig synpunkt.. confused.gif

Läs inläggen från CillaM. På ett normalt forum hade hon blivit avstängd och avslängd.
xlxl67
Man kan förstå att mga sympatiserar med vargar och reagerar starkt när man läser i ex detta forum:

http://forum.robsoft.nu/search.php?st=0&am...mp;sf=titleonly
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23...&hilit=varg
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23...&hilit=varg

Ett argument är att hundar dödas men så har löshundsjakten ökat också.

Att sedan kalla de som försvarar vargen för vargkramare etc är bara att se ned på dem.
Jan Lindgren
Hej!
En liten fundering. Vi har en ganska liten vargpopulation så det borde finnas tillräckligt med vilda bytesdjur. Trots det tycks ca 10% av vargarna angripa tamdjur och anses vara så besvärliga att de måste avlivas genom skyddsjakt. Vad händer om vargstammen ökar och bytesdjuren minskar?
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2010, 22:29) *
För mig som är artist är det svårt att förstå att någon kan likställa människor med andra djurarter.
MVH
Jan Lindgren


Du får vara hur mycket artist som helst men du har inte förstått det mest grundläggande av allt - det är pga det som naturen producerar som vi människor kan överleva på jorden. Allt vi behöver kommer ursprungligen från naturen.

Du kommer aldrig att förstå djur- och naturvännernas bevekelsegrunder. Att ens föreslå att vi bör döda vargvalpar ohmy.gif ....för inte så länge sedan propagerade du för att man bör köra över alla lösspringande katter....

Din inställning till djur, natur och miljö är såväl okänslig som cynisk.

malcolm
CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2010, 22:29) *
Hej!
För mig som är artist är det svårt att förstå att någon kan likställa människor med andra djurarter.
MVH
Jan Lindgren

För mig som är instrumenttekniker är det svårt att INTE jämställa djur med människor, vi ingår alla i ekosystemet och varför människan skulle vara undantaget från det begriper jag inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon